44 år som lærer
Da snart 70 år gamle Lars P. Hamnes gikk ut dørene på Surnadal ungdomsskole 20. juni i år, avsluttet han et langt og godt yrkesliv som lærer. Med unntak av ett år på Inderøy, har han undervist på ungdomsskolen i hjembygda si siden 1970. - Det har vært 44 gode år, sier den spreke pensjonisten.
Lars fikk jobb som lærer umiddelbart etter at han fullførte 2-årig lærerskole på Levanger. Videre bygde han på utdanningen med fordypning i idrett og samfunnsfag. Men som liten gutt var det aldri planen at han skulle bli lærer.
- Det var tidlig bestemt at jeg skule bli gårdbruker på heltid. Men som 18-åring fikk jeg noen vikartimer på Øye skule. Da fikk jeg virkelig smaken på læreryrket, og det var aldri noen tvil etter dette, sier den ferske pensjonisten.
Over 40 år på samme arbeidsplass er imponerende. Hva er hemmeligheten?
- Jeg tror det er helt avgjørende at det til enhver tid må være lystbetont å undervise. Den dagen det blir et ork, så blir det vanskelig, og kanskje umulig, og holde ut. Samtidig er det viktig å spille på lag med elevene, og det har jeg lært meg med årene. Som nyutdannet var jeg nok veldig "firkantet", hvor alt måtte gå etter min plan og mitt hode. Jeg har nok forandret meg mer enn det elevene har, og har blitt langt mer forståelsesfull enn før. Videre er jeg overbevist om at man kommer langt med humor og glimt i øyet. Det er mange ulike læringsfaktorer i skolen, og humor er en av de viktigste, sier Hamnes.
"Ungdommen nå til dags" er et begrep vi kjenner til. Hvordan opplever du dagens ungdom sammenlignet med de første årene dine som lærer?
- Dagens ungdom er høflige, og jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av at ungdommen mangler respekt for lærerne sine. I tillegg oppfatter jeg de som veloppdragne. Det er tydelig at de aller fleste er godt oppdratt.
Lars - Always A Teacher
Lars har vært så dedikert til yrket sitt, at det noen ganger har blitt i det meste laget for omgivelsene.
- Jeg er fullstendig klar over at jeg har vært, og fortsatt er, litt for mye lærer i det daglige her hjemme. Det å formidle kunnskap ligger nok latent i meg, og det kan fort bli for mye av det gode. Mulig jeg kan virke belærende, men det er ikke hensikten min, sier Hamnes.
En sommer for mange år siden hadde Lars og hans familie besøk av en amerikansk student. På den korte tiden hun var på gården, ble hun likevel godt nok kjent med Lars til at hun raskt beskrev han som "Lars - Always a Teacher".
- Jeg må innrømme at jeg kjenner meg godt igjen i den beskrivelsen, smiler Lars.
Learning by Doing
Hamnes brenner for mangt og mye innen skoleverket, og spesielt opptatt er han av begrepet "Learning by Doing".
- Dette er helt klart en av kjepphestene mine. Jeg har i mange år vært opptatt av at elevene må få gjøre praktiske oppgaver i større grad. Heldigvis har jeg fått gjennomslag for noen av mine forslag, og alle trinn på ungdomsskolen har nå faste ekskursjoner. Elevene får blant annet delta på avløserkurs, lære å ro, delta i Gründercamp, besøke grendene og ulike bedrifter, der elevene får prøve seg på praktiske oppgaver. Vi har også innført valgfaget "Levande kulturarv", som jeg har hatt ansvaret for. Det er et praktisk fag der blant annet elevene får innsyn i hvordan man levde i gamle dager. Dessverre så falt dette faget bort når jeg slutte.t Det var ingen som ville ta det videre, og det synes jeg er veldig dumt, sier en engasjert pensjonist.
- Ungdommene har godt av å utvide synsvidden sin utover det man ser fra Skei, og klare å se verdien og mulighetene som finnes i egen kommune, både når det gjelder geografi og arbeidsliv. Enkelte elever har aldri vært i Bøfjorden, og slettes ikke i Valsøyfjord. Jeg håper inderlig at skolen fortsetter å sette fokus på dette området også i årene fremover.
En annen kjepphest for Lars er svømmeopplæring på ungdomstrinnet. I dag har alle 8.klassinger svømming på timeplanen. Ferske tall viser at nesten 50% av Norges befolkning ikke er svømmedyktige, men Hamnes opplever situasjonen som langt mer positiv blant ungdommene i Surnadal.
- Svømming er mitt favorittfag når det gjelder undervisning, og det gleder meg at våre elever viser gode svømmeferdigheter. Jeg vil skryte av opplæringen de får i barneskolen, for de aller fleste kan å svømme når de kommer til ungdomsskolen. Tester viser at vi ligger langt over landsgjennomsnittet, og at over 95% av elevene på SUS har gode svømmekunnskaper, sier Hamnes som likevel savner en obligatorisk repetisjon av svømmekunnskapene på 10.trinnet.
- Elevene burde ha fått en repetisjon av svømmeopplæring og førstehjelp før de forlater ungdomsskolen. Det har jeg sagt i mange år, men de som bestemmer over innholdet i skolen er tydeligvis ikke enig.
44 år som lærer gir mange minner. Er det noe du husker ekstra godt?
- Jeg husker med glede de årene vi arrangerte vinter- og vårleirskole. Jeg og Ingebrigt Grimsmo tok med elevene på Vargøya på overnattingsturer. Det er gode minner å tenke tilbake på. I tillegg husker jeg godt da jeg og mine mannlige kollegaer på 80- og tidlig på 90-tallet opptrådte som ballettdansere på juleballet. Vi kledde oss ut som skikkelige damer, med parykk, kostyme og sminke. Jeg husker vi danset til både Svanesjøen og Dovregubbens hall. Mot slutten så skulle "hovedsvanen", som var meg, falle av scenen, og bli båret ut av Bjørg Gulla og Styrkår Brørs, ler Hamnes.
Hva vil du savne mest?
- Helt klart kontakten med elevene. Jeg føler at jeg har vært på bølgelengde med ungdommene. Faglig sett, så er det svømmingen jeg vil savne mest. Jeg vil også skryte av et svært godt arbeidsmiljø på Surnadal ungdomsskule. Det har vært en viktig faktor til at jeg har vært på samme arbeidsplass i over 40 år. De siste årene har det kommet stadig flere damer, og det er jo alltid hyggelig, smiler Lars.
Hva skal du fylle pensjonisttilværelsen med?
- Jeg har vært heldig som har trappet gradvis ned de siste par åra, så overgangen blir ikke så stor. Jeg og min kone, Gerd, har drevet gården her på Hamnes i 30 år. I fjor sluttet vi med kyr, men vi har fortsatt mye jord som skal passes på. Nå produserer vi rundballer for salg, sier Lars som mener kombinasjonen lærer og gårdbruker har ført med seg mye positivt.
- Kunnskapen jeg har opparbeidet meg gjennom arbeidet på gården, har jeg videreført i flere av fagene jeg har undervist i. Kombinasjonen gårdbruker og lærer har gjort meg hardhudet, og det er helt klart en styrke i mange sammenhenger, avslutter Hamnes.