Blir ikke tatt på alvor
Det har i dag vært en markering for utbedring av Fv65 med ordførere i Rindal og Surnadal, samt to representanter fra samferdselsutvalget i Møre og Romsdal. Surnadal Transportpartner ved daglig leder Atle Norli stilte med to vogntog slik at alle fikk oppleve hvordan strekningen Surnadal – Storås oppleves for en lastebilsjåfør.
Bildet over: Holte bru på Rindalsskogen. F.v: Atle Norli, Ola T. Heggem, Frank Sve, Lilly Gunn Nyheim og Jack Narve Sæter.
I tillegg var Sigmund Aandstad fra Pipelife til stede og holdt en kort appell. Han var klar i sin tale:
- Vi hemmes av Fv65, fordi den ikke har en standard som tillater bruk av lengre vogntog. I Norge har man åpnet for 25 meters vogntog der veistandarden tillater det. Alle hovedfartsårer inn til Norge er åpent for dette, og flere og flere veistrekninger rundt omkring i landet gir åpning for det samme. For oss som transporterer rør gir et 25 meters vogntog 50% mer last på bilen. Det vil si at vi kan kutte Co2-utslippet fra transport med over 30% pr. kilo vare hvis vi hadde hatt lov til å kjøre lengre vogntog. Våre konkurrenter som produserer i Danmark og Sverige benytter seg av lengre vogntog allerede. Men på grunn av den forfatning og standard som Fv65 har, har vi ingen mulighet til å utnytte dette. Det gjør at vi nå har en ulempe, sier Aandstad.
Atle Norli forteller at deres sjåfører ikke skjønner hvorfor det ikke er gjort noe med Fv65 tidligere.
- De latterliggjør veien mellom Surnadal og Storås, og sier det er det dårligste stykket på turen fra Surnadal til Oslo. Det er slitsomt for sjåførene. De må være konsentrerte, og passe på at lasten ikke blir skadet. De kjører maks 60 km/t over Rindalsskogen for å hindre dette, og da må de i tillegg passe på at de rekker leveringstidspunktet de har fått. For bileierne medfører den dårlige veistandarden ekstra slitasje på bilene, og økte vedlikeholdsutgifter, sier Norli.
Sjåfør og bileier Odd Magne Gulla sier de føler seg lite verdsatt som yrkesgruppe. Han påpeker at det er slitasje ikke bare på bilene, men også sjåførene. Gulla sier også at det er ekstra vanskelig å skaffe sjåfører som vil kjøre denne strekningen, ettersom standarden er så dårlig.
Ola T. Heggem, ordfører i Rindal, mener at det ikke er bare sjåførene som føler seg lite verdsatt.
- Også vi som bor her føler oss lite verdsatt. Jeg føler at vi ikke blir tatt ordentlig på alvor. Det har alltid dukket opp behov for en tunnel, ei bru eller en fergeavløsning. Store prosjekt som kommer først i køen, og som gjør at man taper hver gang man snakker om vedlikehold. Det skulle vært tatt en pause i bygging av nyanlegg, slik at vi får forbedret de veiene som fins.
Det er søkt om omklassifisering fra fylkesvei til riksvei, men det er ingen automatikk i at veien blir rustet opp om den blir statlig. Selv om vi vet at staten har mer penger enn fylket, blir det en knallhard kamp videre for å få til en opprustning, sier Heggem.
Nrk Møre og Romsdal har denne saken om dagens aksjon.
Lilly Gunn Nyheim, ordfører i Surnadal, og initiativtaker til dagens aksjon.
F.v: Sigmund Aandstad fra Pipelife, Jack Narve Sæter, Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Lilly Gunn Nyheim, ordfører i Surnadal, og Frank Sve; Samferdselsutvalget.
Odd Magne Gulla
Trangt om plassen ved Holte bru på Rindalsskogen.