Bolyst som rød tråd
Torsdag presenterte Surnadal Arbeiderparti sine viktigste saker for den kommende valgperioden. Deres fireårige visjon for kommunen setter barn, skole og eldre i høysetet.
F.v. Joanna Hyldbakk, Reidar Brøske, Lilly Gunn Nyheim, Egil Nedal og Helge Røv har en krystallklar visjon for Surnadal de neste fire årene.
Tjenester og trivsel
- Det blir vanskeligere og vanskeligere å sette ned detaljerte program, for i disse tider så skjer endringer så raskt, sier ordførerkandidat og nåværende ordfører Lilly Gunn Nyheim.
- Derfor presenterer vi her de overordnede og høyaktuelle sakene våre, så kommer enkeltsakene fortløpende.
Partirepresentantene levnet ingen tvil om at det er det å skape bolyst som gjennomsyrer alle saker.
- Surnadal skal være en god kommune å bo i, både for tilflyttere, tilbakeflyttere og for de som allerede er her, sier Nyheim.
Med bolyst som paraply har partiet derfor valgt sin visjon for Surnadal hvor eldre får gode helsetjenester, eiendomsskatten fryses, kommunale veier forblir offentlige, og skole- og barnehagetilbud ivaretas som en kvalitetssikring for barna i kommunen.
Forberedt på eldrebølgen
Joanna Hyldbakk la frem dagtilbud og rehabilitering, spesielt i hjemmet, som spesielle satsningsområder for å møte den mye omtalte eldrebølgen.
- Eldre bør bli hjemme lengre, så det blir færre år på institusjon, fastslår Hyldbakk.
Hun understreker samtidig viktigheten av en stabil rekruttering av kompetente helsefagarbeidere.
- Hvem vil vel ikke bo hjemme så lenge de kan, spør Nyheim.
Nyheim viser til professor Anders Grimsmos uttalelser om at antallet eldre riktig nok kommer til å øke betraktelig, men at det ikke nødvendigvis kommer til å bli en større utfordring. Også varaordførerkandidat og tidligere ordfører Helge Røv mener at eldrebølgen er dramatisert. Selv om det blir flere eldre, er målet å ha færre på institusjon.
Eiendomsskatt og veiprivatisering
I to av hovedsakene sine sier Surnadal Ap et rungende nei. Det gjelder eiendomsskatten og privatisering av kommunale veier.
- Ap mener at nok er nok med eiendomsskatten i Surnadal. Vi var med på fjorårets gjennomgang, men nå sier vi stopp og vil fryse den, sier Nyheim.
- De neste fire årene vet folk hva de får i eiendomsskatt, hvis de velger Ap, supplerer kommunestyrerepresentant Egil Nedal.
Han lover samme garanti når det gjelder de kommunale veiene.
- Vi er ikke et privatiseringsparti. Vi har lest høringssvarene fra folket, og vi privatiserer ikke veier der folk bor.
Skoleelever og barnehagebarn
Helge Røv lover at partiet kommer til å jobbe hardt for at Øye skole skal opprustes. En arbeidsgruppe har startet med utreding av planer, men det er ingenting som er vedtatt foreløpig. Røv satte også et generelt fokus på læringsmiljø og arbeidsmiljø på agendaen.
- Vi ønsker tredelte skoler med minimum 30 elever sett over et tidsperspektiv på minst tre år. Mange årskull i én klasse er ikke bra for elevenes læringsmiljø, fastslår Røv.
Men før barna begynner på skolen skal de og deres foreldre ha et forutsigbart og godt barnehagetilbud.
- Barnehagene våre skal fortsatt ta inn alle barn som har behov, og selv om vi har et hovedopptak i september legges det til rette for en fleksibilitet med opptak gjennom året – for eksempel når det gjelder tilflyttere til bygda, sier Nyheim.
Belastet fylkesvei
Til sist ønsket partirepresentantene også å inkludere fylkesvei 65 som en del av programmet. Her sto Reidar Brøske i spissen for partiet med et brennende engasjement for samferdsel og kommunikasjon i kommunen, med sin lange erfaring innen både næringsliv og bilberging.
- Fylkesvei 65 er en kjempeutfordring med tanke på fremtiden til havna, sier Brøske.
Han får støtte av Røv og Nedal, som mener veien må rustes opp til lengre vogntog som næringslivet er tjent med. Brøske forklarer at de større vogntogene ikke er forbundet med flere ulykker, og at miljøgevinsten er stor når eksempelvis Pipelifes transportbehov vil reduseres med rundt 30%. Det spiller en viktig rolle når fylkesvei 65 er den nest mest trafikkerte i Møre og Romsdal. Surnadal er med andre ord et knutepunkt for transport, og målet er at havna skal få en lignende status.