Brøyterne på fv65 i Rindal
Jo Langli og Morten Holte er rykende ferske brøytebilsjåfører. Men de er godt skolert, og denne vinteren skal de holde fv65 i Rindal fri for snø og is. For å bli brøytebilsjåfør må en gjennom diverse kurs og en sluttprøve hos Biltilsynet. Det taklet disse to karene godt.
Morten Holte forteller at dette er et nytt og spennende yrke, men som han sier «en må bære prøv seg fram».
- Men jeg stoppa da jeg møtte den første traileren, plogen var litt romstor i starten. Det gikk seg til, og nå går det på skinner.
Morten Holte
Videoreportasje av John J. Storholt:
De to har ansvaret for strekningen fra Bolme til fylkesgrensa på Rindalsskogen.
- På en travel dag kjører vi ca. 20 mil på denne strekningen. Vi har ukesvakter med bytting på fredager. I friperioden har vi bakvakt for å steppe inn når snøen laver ned. Etter å ha kjørt i 12 timer i snøkavet er det godt å få litt avløsning, forteller Morten Holte.
- Arbeidsoppgavene er ikke bare brøyting. Det er høvling, strøing, og det går fort noen veipisker som vi må sette opp igjen etter oss. Vi har også med oss motorsag, slik at vi kan rydde veien for trær som henger eller ligger i veibanen.
Jo Langli setter ned brøytestikker, med Morten Holte som sjåfør.
Jo Langli og Morten Holte
Avisa Sør-Trøndelag skrev om dette i papiravisa 11.01.2017:
«Trafikanter opplever bedre veistandard i Møre og Romsdal enn når en kjører over på Trøndelag-sida. Det har sin naturlige forklaring, det er to forskjellige anbud på denne strekningen. Neste år vil det bli samme standard på begge sider av fylkesgrensa.
Tom Tverli er byggeleder ved Statens vegvesen i Molde. Han opplyser det ble inngått ny driftskontrakt med Mesta om veivedlikehold på fylkesvei 65 for strekningen Halsa, Surnadal, Rindal til trøndelagsgrensa 1. september 2016.
- Det kan nok innebære at vi har spesifisert en høyere standard enn det som i dag gjelder på andre siden av fylkesgrensa, sier Tverli.
Han bekrefter at den nye kontrakten er litt strengere enn den tidligere som var gjeldende for strekningen.»
Tekst/foto/video: John J. Storholt