
Debatten om "Todalsfjordprosjektet" og Kristiansund/Tingvoll.
"Hvorfor overser "Trollheimstunnel-tilhengerne" den store bruks- og driftsforskjellen på alternativene? Det gis et feil bilde av saken når den blir framstilt i hovedsak bare som et byggekostnadprosjekt. Anleggskostnadene er selvsagt bare en del av helheten. Dessuten har vi ikke klar nok dokumentasjon som viser at det er betydelig forskjell i anleggskostnadene."
Dette skriver Ola E. Hals. Les hele leserinnlegget:
Dette skriver Ola E. Hals. Les hele leserinnlegget:
Debatten om "Todalsfjordprosjektet" og Kristiansund/Tingvoll
Hvorfor overser "Trollheimstunnel-tilhengerne" den store bruks- og driftsforskjellen på alternativene? Det gis et feil bilde av saken når den blir framstilt i hovedsak bare som et byggekostnadprosjekt. Anleggskostnadene er selvsagt bare en del av helheten. Dessuten har vi ikke klar nok dokumentasjon som viser at det er betydelig forskjell i anleggskostnadene. Tvert i mot, konsulentfirmaet A.R.Reinertsen som sammenlignet i alt seks alternativ for fergefritt samband over Todalsfjorden, konkluderte med at bru-alternativet er et gunstig alternativ og at det er liten forskjell i anleggskostnadene på "snarvegen" og "omvegen". Men stor forskjell på den årlige nytten og den økonomiske gevinsten.
Derfor er det avgjørende viktig at debatten fokuserer mer på de langsiktige konsekvensene:
1. Hvilket alternativ knytter regionen og indre og ytre Nordmøre best sammen?
2. Hvilket alternativ er raskest og billigst å bruke, og billigst å holde ved like?
3. Hvilket alternativ gir størst nytteverdi? (Korteste kjørelengde m. v.)
4. Hvilke alternativ gir de beste samarbeidsmulighetene for fritids- og arbeidsliv i
nærområdet og på Nordmøre som helhet?
5. Hvilket alternativ gir størst miljøgevinst?
1. Hvilket alternativ knytter regionen og indre og ytre Nordmøre best sammen?
2. Hvilket alternativ er raskest og billigst å bruke, og billigst å holde ved like?
3. Hvilket alternativ gir størst nytteverdi? (Korteste kjørelengde m. v.)
4. Hvilke alternativ gir de beste samarbeidsmulighetene for fritids- og arbeidsliv i
nærområdet og på Nordmøre som helhet?
5. Hvilket alternativ gir størst miljøgevinst?
"Omvegstilhengerne" unngår å belyse og debattere disse realitetene. I stedet vrir de debatten konsekvent inn på påstander om "omkamp" eller ikke, om utsettelse eller ikke. Det blir forresten feil å kalle første gangs konsekvensutredning av et prosjekt for "omkamp". Bru-alternativet har ennå ikke vært ks-utredet! Å snakke om "forsinkelse", blir også bare en løs påstand når fagfolk (Johs. Holt as v/ C.H.) har uttalt at brua kan stå ferdig om seks år hvis de rette politiske vedtak gjøres.
Det blir også feil å skrive som lederen i AA at:, "det er forunderlig at byen (Kr.sund) først nå kommer på banen." Dette blir en uriktig beskrivelse når både Tingvoll og Kristiansund harvært på banen, men de ble ikke hørt. I saksdokumentene til Formannskapet i Kr.sund 1/7 2003 kan vi lese: "De vurderte alternativ (Trollheimstunnel, Virum og Børsetalt.) gir ikke de fordeler for regionen samlet som en løsning med hengebru ved Svinvik ville ha gitt." Og " den regionale verdien ved en tettere tilknytning mot ytre Nordmøre hadde blitt vesentlig større." Rådmann Anton Monge i Kristiansund sier videre; "Det er viktig at det treffes riktige valg i Todalsfjordprosjektet for å få de ulike deler av Nordmøre til å fungere bedre som helhet for bl.a. utvikling av felles bolig- og arbeidsmarked, næringsliv oa." Både Tingvoll og Kristiansund har altså gått mot den lange Trollheimstunnelen, "omkjøringsvegen", men uten å bli hørt.
Det blir også feil å bagatellisere forskjellen på de to alternativene ved å si at det dreier seg; "bare om noen kilometer til eller fra", når det i virkeligheten dreier seg om mye mer; om flere mil til eller fra, og om en årlig økonomisk gevinst på 12, 15 kanskje 20 millioner kroner, til eller fra.
Hvis ukorrekte påstander gjentas og gjentas kan de til slutt bli en usann "sannhet", som forvirrer og vanskeliggjør en saklig debatt.
Debattantene og politikerne utfordres til å gå inn i de fem punktene ovenfor med blanke ark.
Da kan resultatet bli at vi får en samlet og slagkraftig region med "snarveg" ganske snart.
Da kan resultatet bli at vi får en samlet og slagkraftig region med "snarveg" ganske snart.
Ola E. Hals 19/1 2012