Jan Ivar Engebretsen

Forbrukerne er misfornøyd med servicenivået

Hele 58 prosent av norske bilister er svært misfornøyd eller misfornøyd med servicenivået hos bensinstasjonene. Bare 12 prosent mener at det er bra eller svært bra. – NAF har i lang tid etterlyst service og kompetanse på bil og bilprodukter ved bensinstasjonene, og bransjen bør nå ta på alvor at forbrukerne er så misfornøyde, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Spørreundersøkelsen ble utført av InFact i desember 2009 i et landsrepresentativt utvalg blant bilførere uavhengig av NAF-medlemsskap. Den kan sees i sammenheng med NAFs to oppsøkende tester i 2008 og 2009 som viste manglende kunnskap og service om selv enkle bilrelaterte spørsmål ved en del av landets bensinstasjoner.

- Som forbrukere og kunder må vi kunne forvente at personalet ved bensinstasjonene har nødvendig kunnskap om bilproduktene de selger, og at de har et servicenivå som er tilfredsstillende. Kundene er først og fremst bilister og da er det rimelig at betjeningen kan mer enn å servere boller og pølser, sier Jan Ivar Engebretsen (til høyre).

I spørreundersøkelsen kommer det klart frem at 47 prosent av bilistene mener at utvalget av bilrekvisita er svært dårlig eller dårlig. Dette forventer bilistene at personalet ved bensinstasjonene skal kunne hjelpe dem med:
- Etterfylle spylervæske: 44,6 prosent
- Finne riktige lyspærer og skifte disse: 55,7 prosent
- Finne riktige vindusviskere og skifte disse: 54,3 prosent
- Sjekke dekktrykk: 36,6 prosent
- Finne riktig oljetype: 52,8 prosent
- Peile oljenivået og etterfylle: 31,9 prosent
- Sjekke og etterfylle bremsevæske: 32,9 prosent
- Dekkskift eller reparasjon ved punktering: 36,2 prosent

- Tallene viser klart at mange bilister forventer at de skal kunne få hjelp ved bensinstasjonene. Forbrukerne handler for store summer hos landets bensinstasjoner hver eneste dag, og da mener vi at bensinstasjonskjedene bør merke seg at kundene deres vil ha et annet servicenivå på bilrelaterte spørsmål. Riktig veiledning og kompetanse om bilproduktene bidrar også til mer miljøvennlig og sikker bilkjøring, avslutter Jan Ivar Engebretsen.

Hele spørreundersøkelsen finner du her.