Fornyer seg som antirustforhandler
I 70 år har familien Aune drevet med bil i lokalene til det som i dag er Vindøla Autosenter på Røv. Nå er det Roar Aune som driver familiebedriften, og han har nylig blitt forhandler av ruststopperen Fluid Film.
Det var Jon Aune, Roars far, som i 1957 startet Røum Landbruksverksted på Røv. Kun ett år senere tok BP (British Petroleum) kontakt for å etablere bensinstasjon der, og i løpet av årene frem til år 2000 ble BP-, Norol- og Statoil-stasjoner drevet på stedet. Samme år startet Vindøla Autosenter opp, og Roar Aune er dermed inne i sitt 16. år som driver av bilskadeverkstedet. Her tilbys blant annet bilskadereparasjon, enkel polering, diverse mekanisk arbeid og restaurering.
Med Aune som eneste ansatt kan man trygt slå fast at verkstedet er i miniatyrklassen, noe som gjør bedriften mer sårbar for den svært omfattende utviklingen autoverdenen har gjennomgått. Bare siden oppstarten i 2000 har Aune vært vitne til en enorm utvikling innen både elektronikk og mekanikk, noe som har gjort bransjen mer spesialisert og smalere. Som en respons til dette har Aune stadig vært nødt til å finne nye bein å stå på. Bilinteressen har naturlig nok også vært en sterk drivkraft for en allsidig bakgrunn, og omfatter alt fra barndommens trøbiler, en aktiv bilcrosskarriere og en anselig kolleksjon av veteranbiler.
Best mot rust
Som et ledd i å holde tritt med bransjeutviklingen er en nettside underveis, og det seneste tilskuddet til fornying av autosenteret er status som forhandler av antirustbehandlingen Fluid Film i mils omkrets.
Selv om metoden nok er ny og ukjent for mange, kommer «oppskriften» opprinnelig fra 1940-tallet. De fleste vil ha kjennskap til Tectyl-behandling, som har en forebyggende funksjon, men Fluid Film er en type oljebehandling som skal brukes først etter rusten har dukket opp. Samtidig er oljebehandlingen langt rimeligere enn Tectyl-behandling, blant annet fordi man slipper sandblåsing og lignende i forkant.
- Har rusten først begynt, er dette det beste alternativet, forteller Aune.
I behandlingen brukes lanolinbasert olje fra sau og ullfett, noe som betyr at det er et rent naturmiddel og dermed miljøvennlig. Aune forteller at det kan lukte litt av sau de første ukene etter behandling, men en noe mer luktsvak utgave av oljen brukes for eksempel på dørene for å forhindre sterk lukt.
Populært tilbud
Aune har investert i sprøyte- og tørkeutstyr samt gjort tilpasninger i verkstedet for å implementere antirustbehandlingen i sitt daglige virke. Og utstyret har allerede blitt tatt i bruk flere ganger i løpet av den korte tiden det har vært oppe. Interesserte kunder har allerede benyttet seg av antirustbehandlingen, og flere oppdrag venter. I takt med snøfallet er dette en god investering, da utstrakt bruk av veisalt bidrar til å øke forekomsten og omfanget av rust.
- Mange kunne nok hatt godt av en kikk under bilen, smiler Aune.
Behandlingen starter med demontering av alle plastdeksel og innerskjermer, hvor rusten som oftest ligger skjult og trives best. Når karosseriet er tørt blåses det rent, og oljen sprøytes i dører, bagasjerom, panser og understell. Oljen trekker seg inn i rusten og forsegler den, så rustprosessen stagnerer. Oljen verken størkner, fordamper eller samler skitt, men fortrenger vann og har høy penetreringsevne.
- Stoffet kommer seg overalt og kryper inn i alle slags hulrom, forteller Aune.
I tillegg til denne helbehandlingen er det mulig å få mindre behandlinger som ikke krever demontering, for eksempel kun i dører og panser. Det anbefales å få oppfølging med ny behandling halvannet til to år etter.
Slik kan det se ut når rusten biter seg fast. Foto: Vindøla Autosenter.
Her sprøytes oljen inn i hulrom. Foto: Vindøla Autosenter.
Her har understellet fått full behandling. Foto: Vindøla Autosenter.
I lokalene til det som i dag er Vindøla Autosenter har det vært allsidig, bilrelatert aktivitet. I lokalet henger disse glimtene fra familiebedriftens historie.
Vindøla Autosenter er medlem i Trollheimsporten.