ferje Kvanne_550x365

Kronikk fra sentrale næringslivsaktører i distriktet vedrørende samferdselsløsninger på Nordmøre

Framtidsrettede samferdselsløsninger, nå!

"På Nordmøre ligger det i dag fire alternativer for fjordkryssing på bordet som legger opp til to ferjefrie kryssinger innenfor en radius på 45 kilometer på indre Nordmøre. Det viser at det er mange som jobber for bedret samferdsel på Nordmøre, og det er bra". Slik starter kronikken fra næringslivsaktørene. Denne saken vil bli sentral på NRK M&R sine morgensendinger mandag morgen med intervju av de aktuelle næringslivslederne. Les hele kronikken her: Illustrasjonsbilde

Framtidsrettede samferdselsløsninger, nå!

På Nordmøre ligger det i dag fire alternativer for fjordkryssing på bordet som legger opp til to ferjefrie kryssinger innenfor en radius på 45 kilometer på indre Nordmøre. Det viser at det er mange som jobber for bedret samferdsel på Nordmøre, og det er bra.  Ser vi tilbake til 1970-tallet er det tt alternativ til, som da ble forkastet, som nå er mer aktuelt enn noen gang: ferjefri kryssing av Trongfjorden. Ferjefri kryssing av Trongfjorden kan ha flere positive effekter på en rekke områder.
Som vi fikk høre i 2004 og nå sist i 2012 av Møreforskning bor vi i en fragmentert region. Vi er midt mellom Molde, Kristiansund og Trondheim og disse stedene opplever en enorm vekst som vi også bør ta del i. Skal vi høre på estimatene som foreligger kommer denne utviklingen bare innenfor petroleumsrelaterte næringer til å vedvare i minst 60 år til. For å legge til rette for at indre Nordmøre kan ta del i denne veksten må vi ha gode og fornuftige samferdselsløsninger som forenkler transport, bidrar med god tilgang til infrastruktur og bidrar til en større og mer dynamisk bo- og arbeidsmarkedsregion. Dette gjelder både kobling til Molde, Kristiansund, Trondheim, og korteste vei til E6.
Det viktigste fremover vil være å ha de beste hodene og hendene og med det en større og mer robust bo- og arbeidsmarkedsregion. En tettere integrasjon av regionen og bedre samferdselsløsninger kan bidra til at man kan bo og jobbe på forskjellige steder innenfor en større radius enn før. Dette kan gjøre det enklere å rekruttere flinke folk til å bosette seg og jobbe her. For å få til dette er det viktig at det er effektiv kommunikasjon mellom stedene med størst befolkningstetthet.  
Et større og bredere befolkningsmessig rekrutteringsområde og effektiv og konkurransedyktig logistikk av både råvarer og ferdigvarer, er to særdeles viktige konkurransefaktorer som vil kunne ha betydelig innflytelse på næringslivets og industriens framtidige muligheter for utvikling og vekst. Sammenhengen mellom næringslivets utvikling og befolkningsutvikling synes også å være åpenbar.
Med den riktige fjordkryssingen og videre opprusting av RV70 og FV65 vil vi få én felles bo- og arbeidsmarkedsregion med over 40 000 innbyggere på Nordmøre. Denne vil overlappe i sør med Molderegionen og i nord med Orkdalsregionen. Det vil da bli realistiske arbeidspendlingsavstander mellom indre og ytre Nordmøre. Langs E39 sørover har det vært stor fokus på å legge til rette for ferjefrie løsninger som bidrar til større og overlappende bo- og arbeidsmarkedsregioner. I planarbeidet med ferjefri kryssing av Halsafjorden, eller generelt på indre Nordmøre, virker det som dette ikke vektlegges.  Det må tenkes mer helhetlig og fremtidsrettet.
En god samferdselsløsning vil styrke de positive utviklingsmulighetene for næringsliv og industri, den vil kunne øke pasientgrunnlaget til étt sykehus på Nordmøre, den vil kunne øke passasjerantallet på flyplassene på Nordmøre og i Romsdal og kan sikre at trafikk og kollektivtransport også i fremtiden vil gå der hvor flest folk bor og ferdes.
Realistisk sett er det ikke penger til alle prosjektene i uoverskuelig fremtid. Sett fra næringslivets side må det overordna målet være å bedre samferdselen på Nordmøre så fort som mulig og til glede for flest mulig. Vi må sørge for at betegnelsen «det fraksjonerte Nordmøre» ikke blir det som beskriver vår region i fremtiden. For at dette skal være realistisk må politikere, næringsliv og andre positive krefter nå samles om ett fellesprosjekt hvor så mange som mulig står bak. Noen vi måtte inngå kompromiss, men det er bedre å gå for en løsning der alle nordmøringene får en 80% løsning fremfor at 20% får en 100% løsning. Alle på Nordmøre trenger bedre kommunikasjon og mer effektive samferdselsløsninger
Vi bor midt i mulighetene – og skal de riktige valg for fremtiden tas må de tas på et informert grunnlag med oppdaterte data der man ser helheten under ett. Nordmøre kan fremdeles samles til å bli én operativ og bærekraftig region, og dette er valg som må tas i løpet av kort tid. Vi vil med dette utfordre politikerne, Statens vegvesen og tjenesteområdet for samferdsel i Møre og Romsdal fylkeskommune til å legge fram helhetlige vurderinger som sammenligner disse tre alternativene:
-          Kryssing av Trongfjorden
-          Kryssing av Halsafjorden
-          Kryssing av Todalsfjorden
Vi savner en helhetlig vurdering omkring samferdselsløsningene på indre Nordmøre som tar for seg både prissatte, ikke-prissatte og andre konsekvenser inn i en samfunnsnyttevurdering. Dette kan legge til rette for én løsning som både politikere, byråkrater, befolkning og næringsliv kan samles om og få realisert i løpet av få år.
 
Surnadal / Rindal, 6. mars 2013
 
Hege Gåsvand                  Gro Løfaldli                       Kjell Larsen                       Ove Skrøvseth
Salgsssjef                         Daglig leder                      Adm. direktør                      Kjøpesenterdirektør
Rindalslist AS                   RBL                                    Pipelife Norge AS              Amfi Drift AS