Fullsatt kirke på olsokkonsert
Flott og variert musikk skapte stor stemning i Åsskardkirka søndag kveld. Programmet på olsokkonserten spente fra gregoriansk til Marcus Paus. Alt ble framført på storartet vis. Og kirka var fullsatt!
Dordi Glærum Skuggevik innledet om hva olsok er. Hennes nye bok «Olav den Helliges 1000 år» ble lagt fram etter konserten.
Dordi Glærum Skuggevik åpnet med en verbal aperitif om Olav den Hellige og hans betydning for norsk kirke og samfunn. Etter konserten fikk publikum bli kjent med hennes nye bok «Olav den Helliges 1000 år».
Damegruppa fra arrangørkoret Prosjekt 17 fulgte opp med middelaldertoner i gregoriansk stil - andektig og fint avstemt. Nora Vetleseter Bøe var «cantor» og ledet gruppa stilmessig, rent og sikkert.
«Overjordisk lysvirkning»
Bassen Erik Rosenius jobber for tida under Daniel Barenboim ved Deutsche Staatsoper Unter den Linden i Berlin. Med malmfull røst og inderlig tolkning formidlet han først tre av Dvoraks «Bibelske Salmer». Senere sang han blant annet «Panis Angelicus» av Cesar Franck og to sommerlige kjærlighetsviser av Olle Adolphson.
Under Panis Angelicus («Englebrødet») merket flere blant publikum at Kristusbildet på altertavla ble opplyst av reflektert sollys. - En nesten overjordisk virkning under denne sangen, uttalte en som så dette.
Et apropos til Eriks program er ellers at Olle Adolphson hadde aner i Åsskard og på Nordmøre: Hans stamfar, båtbyggeren Johannes Næsø (fra Nesøya), var eier av gården Settem i Bøfjorden på 1860-tallet.
Sigrid med konkurranseprogram
Sigrid Vetleseter Bøe er uttatt til Dronning Sonjas Internasjonale Sangkonkurranse i midten av august. På olsokkonserten presenterte hun programmet - operaarier av Wagner, Verdi og Handel og den nyskrevne «Tingenes lengsel» av Marcus Paus (som komponisten delvis har utformet i samarbeid med Sigrid). Slik hun framførte disse sangene i Åsskardkirka, kan hun trygt gjøre dem for dronninga og juryen!
Sammen med Erik sang hun også en duett fra «Förklädd Gud» av Lars-Erik Larsson (svensken som mest er kjent for «Norge i rødt, hvitt og blått»).
Sigrid og Erik fulgte opp «Panis Angelicus» med duett fra «Förklädd Gud». (Ennå er litt av lyskjegla å se på altartavla!)
Folketoner og Bach
Et vakkert intermezzo var Ola Bræins folketoner fra Nordmøre - formidlet på munnspill med gripende innlevelse, imponerende teknikk og musikalsk overskudd: «Brudeslått fra Øre» og salmetonene «Som sig en Fader forbarmer», «Naar mit Øie, træt af Møie» og «Blandt Engles Kor». Hans kommentarer gav opplevelsen en ekstra dimensjon.
Korgruppa, forsterket med Sigrid og Erik og dirigert av initiativtaker Bernt G. Bøe, avsluttet med en hyllest til Johann Sebastian Bach på hans minnedag: To vakre Geistliche Lieder pluss et friskt utdrag fra Bondekantaten og den velkjente «Jesus bleibet meine Freude» fra Kirkekantate 147. Stående applaus fra fullsatt kirke!
Men hva hadde denne konserten vært uten en akkompagnatør som Hedda Hansen Berg? Hennes innsats og musikalske ferdighet ved pianoet er rett og slett ubeskrivelig!
Ola Bræin bidro med vakker formidling av lokale folkemelodier.
Solister og kor avsluttet med musikk av Bach.
Neste store oppgave for Sigrid Vetleseter Bøe er den internasjonale Sonja-konkurransen i Oslo. I heimekirka delte hun programmet med et stort og begeistret publikum.