Magnar Dalsegg på Holtebrua

Hit, men ikke lenger

Varaordfører Magnar Dalsegg er ikke fornøyd med at Statens Vegvesen vil stoppe ved Holtebrua når de skal legge asfalt på fv65 i sommer. Vegen er, om mulig, enda dårligere på andre sida av brua. Ordfører Lilly Gunn Nyheim og Atle Norli i Surnadal Transportpartner har også meninger om saken.


Magnar Dalsegg tar en stopp ved Holtebrua på veg hjem fra et møte på Orkanger torsdag ettermiddag. Onsdag denne uka kunngjorde Staten Vegvesen at strekningen Bolme - Holtebrua på fv65 i Rindal, en strekning på ca 9 km, blir prioritert for asfaltering sommeren 2017.


Det må brukes mer penger

- Vi må være glad for at vi får en liten bit med asfalt, men vi er ikke fornøyd, sier Magnar Dalsegg. - Det er jo nesten den verste biten som blir igjen. At det kommer ny asfalt på 9 km av fv65 hjelper jo ikke næringslivet, som skal transportere store mengder varer i retning Berkåk hver dag.

Det må brukes mer penger, Slik at vegen til Berkåk kan rustes opp skikkelig, mener han. Hovedproblemet er jo at grunnen i vegen er for dårlig.

- Det er jo ikke bare Møre og Romsdal fylke som kan klandres. Her er det to fylker som har forsømt seg, sier Dalsegg.

Selv har han kjørt fra Orkanger til Rindal i dag, og konstaterer at turen var et mareritt, som vanlig, selv om det har lagt seg litt snø i de verste humpene.


En dråpe i havet!

I Surnadal blir det ikke asfalt på fv65 i år, men det skal asfalteres et godt stykke på nordsida, mellom Gulla og Dønnem. I tillegg blir det noe ny asfalt i industriområdet på Syltøran. Ordfører Lilly Gunn Nyheim synes at dette er positivt, men hun konstaterer samtidig at vi bare får 9 km med asfalt på fv65 i år, i Rindal.

- Dette er en dråpe i havet. Vi setter selvsagt pris på hver kilometer med asfalt vi får, men dette er ikke på langt nær nok, sier hun.

Lilly Gunn Nyheim på asfaltmaskina_690x420.jpg
Ordfører Lilly Gunn Nyheim under asfaltering av en bit av fv65 i Øvre Surnadal i 2015 (arkivfoto)


Vegen er i ferd med å gå i oppløsning

Ordføreren sier at ny asfalt på fv65 ikke lenger er godt nok. Nå trengs det opprusting av vegkroppen. Hun er enig i påstandene om at vegen er i ferd med å gå i oppløsning. Vegen er slitt, den slites i alle retninger, og det blir verre for hvert år. Det er sprekker og spor i asfalten, det øverste laget slites av, og vegkantene glir ut mange steder. Å legge på ny asfalt på en så dårlig veg vil bare ha en kortsiktig virkning. 

Nyheim sier at hun forstår at det også trengs asfalt andre steder i fylket, men fv65 er en så viktig eksportveg for industrien i Surnadal og Rindal. Næringslivet har kjempet lenge for en bedre fv65.

- Jeg vil fortsatt kjempe for fv65, for å få opprusting av vegen og mer asfalt, sier Lilly Gunn Nyheim.
 

"De glemtes veg"

Atle Norli, daglig leder i Surnadal Transportpartner AS, er en av næringslivets representanter i arbeidsgruppa for fv65. Han uttaler seg både som en del av arbeidsgruppa og på vegne av Surnadal Transportpartner. De ser på fv65 som en helhet, fra Skei til Forvebrua på Fannrem. Norli påpeker at det er et stort problem at vegen eies av to fylker.

- Vi opplever at det at vegen har to eiere vanskeliggjør arbeidet for å få en opprusting. Det er unaturlig for oss å ha ei grense på Rindalsskogen. Vi mener derfor at fylket ikke er den beste eieren, og at vegen bør omklassifisert til riksveg igjen. Fylkeskommunene gjør ikke nok. Fv65 er en endeveg inn i et annet fylke, både for Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag. Det har blitt "de glemtes veg", sier Norli.

Atle Norli crop.jpg
Atle Norli (arkivfoto)


Vegen har aldri vært så dårlig som nå

- Jeg kan faktisk ikke huske at vegen noen gang har vært så dårlig som nå, sier Atle Norli. - Folk som kjører personbil reagerer på den humpete vegen, og da kan man tenke seg hvor ille det er for dem som som kjører vogntog. Den dårlige vegstandarden fører også til stor slitasje på bilene. Nå har dette blitt en av de dårligste vegstrekningene vi kjører på!

85% av Surnadal Transportpartner sine transport går over Rindalsskogen. De fleste bilene svinger av på Storås, mot Berkåk. Derfor er strekningen fra Skei til Storås aller viktigst for Surnadal Transportpartner.


Ny asfalt er ikke nok

I år skal det bare legges et nytt lag med asfalt på en strekning på 9 km i Rindal. Atle Norli er overhodet ikke fornøyd, verken med den korte strekningen, eller at det ikke blir gjort noe med grunnen. Det har blitt mer vanlig de siste åra, å bare legge et nytt lag med asfalt på dårlige veger, mener han.

- Det er grunnen som er utfordrende, ikke nødvendigvis toppdekket. Når en bit av denne vegen skal asfalteres bør også grunnen skiftes ut, sier Atle Norli. - Fv65 er kritisk dårlig nå. Det har kommet fullt til syne det siste året. 

Sist det ble lagt ny asfalt på fv65 ble det gravd opp og lagt ned stikkrenner rett etterpå. Det skulle legges ny asfalt over disse humpene, men det skjedde aldri. Atle Norli mener likevel ikke at dette er det største problemet. Humpene over stikkrennene mener han kunne vært til å leve med, men massen under asfalten er for dårlig hele veien. Det sprekker opp over alt.

Norli mener også at Statens Vegvesen prioriterer feil når de velger å asfaltere strekningen Bolme - Holtebrua først.

- Jeg er overrasket over at det var den biten som ble valgt, og ikke strekningen etter Holtebrua. Den er nemlig enda dårligere, sier han.


Fylkeskommunene biter seg fast

Atle Norli påpeker at transportnæringa betaler enorme summer i skatter og avgifter. Og så er det høye avgifter på drivstoff i tillegg. Fylkeskommunenen får overført midler til vedlikehold av veger. Det er nærliggende å tro at de får mer i overføringer til fv65 enn det de bruker på den, mener Norli.

Arbeidsgruppa for fv65 har hatt møter med begge fylkeskommunene, og Norli har merket seg at begge fylkeskommunene har vært svært kritiske til å la fv65 bli riksveg igjen, slik arbeidsgruppa har bedt om. 

Han synes det er mistenkelig at begge fylkeskommunene biter seg fast for å være eier av en veg som de ikke ønsker å bruke penger på, og han mener at det kan tyde på at de får mer penger i overføringer til vedlikehold av fv65 enn det de faktisk bruker på denne vegen.

Når det gjelder arbeidsgruppa for fv65 er Atle Norli svært positiv til den. Arbeidsgruppa består både av politikere og representanter fra næringslivet, slik at de kan jobbe sammen mot et felles mål.


Må slåss om penger

- Jeg forstår at det er noen vegstrekninger som kommer før Rindal også. Man kan ikke alltid hyle om å komme først i køen. Men nå er fv65 virkelig kritisk dårlig. Vi må vel slåss med fylkeskommunen om penger som skal fordeles, også til andre viktige områder som tannlege og videregående skoler. Da er det jo ikke lett, sier Atle Norli.