
Hjulskift etter påske
Fest hjulene riktig
– Det er avgjørende å skru til hjulboltene med riktig moment. Har man trukket til
for lite, løsner hjulboltene. Trekker man til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å
miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier Jan Ivar Engebretsen,
kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I 2011 viser tall fra uken etter hjulskift både vår og høst at mange kjører med
hjulbolter som er skrudd fast med feil moment.
2.- 8. mai 2011
(første uke etter hjulskift vår)
1.- 7. november 2011
(første uke etter hjulskift høst)
Totalt
Løse bolter
22
22
44
Mistet hjulet under kjøring
12
4
16
Knekte bolter
4
4
For hardt tiltrekte bolter
85
90
175
Selv om det fra første mandag etter påske er forbudt å kjøre med piggdekk i
Sør-Norge og fra 1. mai i Nord-Norge, er det lov å kjøre med piggfrie vinterdekk.
Det bør du likevel ikke gjøre. – Våre dekktester viser at piggfrie vinterdekk på våt
asfalt har dårligere egenskaper enn selv de dårligste sommerdekkene. For
trafikksikkerheten er det viktig å ha gode sommerdekk på bilen, sier Engebretsen.
NAF har testet piggfrie vinterdekk i varmegrader og på våt asfalt. Vi fikk følgende
bremselengder:
* Ved 80 kilometer i timen i 6 varmegrader:10,5 meterlenger bremsestrekning enn
sommerdekk
* Ved 50 kilometer i timen i 20 varmegrader:14,5 meterlenger bremsestrekning enn
sommerdekk
- Dette viser med all tydelighet hvor viktig det er å skifte fra piggfrie vinterdekk
til sommerdekk. Det er fullt lovlig å kjøre med disse dekkene, men anbefales ikke av
hensyn til egen og andres sikkerhet, sier Engebretsen.
Gode dekk er livsviktig. Derfor bør alle sjekke om sommerdekkene er slitte før man
legger om. Minimum mønsterdybde er 1,6 millimeter for sommerdekk i følge lovverket.
NAF anbefaler minimum 3 millimeter.
- En bil har fire kontaktflater med bakken. Det er en billig livsforsikring å sikre
at kontakten er best mulig ved å kjøpe nye dekk, avslutter Jan Ivar Engebretsen.
NAFs råd ved hjulskift:
* Sett bilen på et rett underlag - helst ikke på løs grus.
* Trekk til håndbremsen.
* Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.
* Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, det kan føre til alvorlig
klemskader.
* Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
* Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke
som viser rulleretning.
* Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment,
som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales
å benytte en momentnøkkel eller momentstav.
* Sjekk lufttrykket på kalde hjul.
* Etter noe tids kjøring bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter, etter ca 30
kilometer.
NAF-filmer om dekk og hjulskift på YouTube:
* NAF-eksperten om hjulskift
<http://www.youtube.com/watch?v=oIj_oziAB9A&feature=relmfu>
* NAF-eksperten om å velge riktige dekk
<http://www.youtube.com/watch?v=TZl2CDKR7jU&feature=relmfu>
For nærmere opplysninger:
Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, tlf. 909 18 410 -
jan.ivar.engebretsen@naf.no
Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal, tlf. 901 83 276 – nils.sodal@naf.no
Forbeholdserklæring: Vennligst klikk på følgende link dersom du ikke ønsker å motta
flere pressemeldinger fra NAF Norges Automobil-Forbund [Fjern meg]
<http://app.meltwaterpress.com/mpress/removeme.html?cId=1142076&sId=50322&cT=imported&cEmail=IndreNordmore@naf.no>
. Forespørsler vil ta maks 2 dager å prosessere.
Kontaktinformasjon: Norges Automobil Forbund, NAF Norges Automobil-Forbund,
Østensjøveien 14, oslo, AK 0661
<http://trk.email.dynect.net/trk.php?a=/o2/26/%2BsiIS2DoQPdXe7MzHa%2B2uSne9q5%2Bnq3AUDGEYWdHSDdhEv6Zm4xq3IH1enpxkkdzZXW2JexKvH3LGeF5wSzYqPChrORz9r4H/i.gif>