inga dalsegg

Koronaviruset og kunstnerne:

Inga Dalsegg: – Jeg har lidd et enormt økonomisk tap

Koronaviruset og de medfølgende restriksjonene setter blant annet kunstnere i en svært vanskelig situasjon - også i Rindal og Surnadal. Vi tok en prat med Brit Dyrnes, Inga Dalsegg og Jon Arne Mogstad, som alle merker hvilke store konsekvenser den pågående situasjonen har for virksomheten deres.

Ingressfoto: Arkivbilde.

Dette er saken om Inga Dalsegg.

Trykk her for å lese saken om Brit Dyrnes.

Trykk her for å lese saken om Jon Arne Mogstad.
 

Mange enmannsforetak sliter under nedstengningen under koronakrisen. Kunstner Inga Dalsegg er en av disse.

– Jeg har lidd et enormt økonomisk tap, sier Inga Dalsegg. Det er blitt mange avbestillinger. Jeg har blant annet gått glipp av flere separatutstillinger, for eksempel i Ålesund og på Geilo, samt foredrag og besøk av grupper og skoleklasser. 

– Særlig var det knyttet store forventninger til utstillingen på Geilo i påska. I hyttekommunen Geilo er det mye folk og mange aktiviteter i påskeferien, og dermed muligheter for godt besøk på utstillingen.
 

Usikker kompensasjon

Kompensasjon for kunstnere er et sammensatt felt, det er mange faktorer som spiller inn, og det er mange som faller mellom to stoler. Regjeringens krisepakke for selvstendig næringsdrivende og frilansere skulle etter den opprinnelig forskriften vedtatt 8. april være basert på inntekt fra de tre foregående år. 24. april snek imidlertid regjeringen inn en endring i den nye forskriften: Nå var det kun tall fra 2019 som skal legges til grunn. Dette faller veldig dårlig ut for mange, fordi kunstnere jobber ofte i faser.

I produksjonsfasen når kunstneren jobber mot en utstilling, vil inntjeningen være dårlig. Inntektene kommer når verkene er klare for salg og utstilling. I en tiltakspakke der bergningsgrunnlaget er gjennomsnittlig inntekt de tre siste årene, kan grunnlaget for utregningen bli feil.

– Det er genereIt vanskelig å beregne inntekt for kunstnere, sier Dalsegg. Ved for eksempel en konsert er det lettere å beregne antall forventet solgte billetter.

Mange kunstnere velger også å føre inntjente midler inn i driften igjen, uten å ta ut særlig lønn, da vil tallene ikke vise den reelle inntjeningen i perioden. De som er lokalisert på landsbygda vil også komme dårlig ut ved kompensasjon av faste utgifter, da de ofte har færre utgifter, som for eksempel husleie.

Dalsegg mener at det kan være vanskelig å forstå dette for folk som får fast lønn inn på konto hver måned. En kan tro at inntekten er trygget med regjeringens tiltakspakke, men det er mange faktorer som spiller inn, og mange opplever å falle mellom to stoler, eller få dårlig uttelling.


Dyrekjøpt tid

– Jeg er heldigvis vant til uforutsigbare inntekter og arbeidssituasjon, sier Dalsegg, som tar en dag om gangen, og forsøker å ikke spekulere for mye på det som kommer framover.

– Jeg må bare håpe at det ordner seg etter hvert. Konsentrasjon er viktig i min jobb, og det er vanskelig å fokusere om en skal ha de økonomiske problemene i tankene absolutt hele tiden. Akkurat nå holder jeg for eksempel på med et verk som skal ha god stemning i seg. Det passer dårlig sammen med at negative tanker kvernende i hodet samtidig.

Dalsegg forteller at hun planlegger å ha åpent galleri under Kulturvøkku, som arrangeres i månedsskiftet juni/juli.

– En del av arrangementene vil bli avviklet, og åpent galleri hos meg er et av dette, forteller hun. Jeg har også invitert kunstneren Lill-Eli Jørgensen-Dahl, som er sølvsmed. Forhåpentligvis vil mange stikke innom, for når jeg inviterer en annen kunstner, vil jeg jo at hun skal få vise seg fram. 

– Vi vil tilpasse oss etter reglene, med blant annet begrenset antall inne i galleriet til enhver tid.

Dalsegg forteller at hun har hatt hun har hatt den første fripåska på lenge. Selv om hun maler mye, og produksjonen blir høyere enn vanlig, kommer den frigjorte tiden med en bismak.

– Jeg får mye maletid for tida, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha riktig så mye tid, sier Inga Dalsegg.