tp_leserinnlegg

Konsekvenser av skolenedleggelse

"Hvis man legger ned en skole er det ingen vei tilbake. Det er en avgjørelse for all framtid!" 24. juni faller dommen for Øvre Rindal skole i kommunestyret. I dette leserinnlegget belyses potensielle konsekvenser for nærmiljø, barnehage og folketall i tilfelle nedleggelse.

Som følge av en presset kommuneøkonomi i Rindal er det lagt fram forslag om endring av skolestrukturen. Kommuneadministrasjonen kaller det skolesammenslåing. Men det man snakker om er å legge ned Øvre Rindal skole.

28. mai omtaler avisa Sør-Trøndelag saken slik: «Rådmannen har foreslått å slå sammen to skoler for å spare penger. Det betyr i praksis å legge ned Øvre Rindal skole og flytte elevene der over til Rindal skole.» Her skriver avisa også at Rindal kommune har gått fra over seks millioner i pluss til over fem millioner i minus, på ett år.

Det er svært skuffende at Rindal kommune og Senterpartiet, som har rent flertall i kommunestyret, ikke har evnet å skape en god debatt rundt spørsmålet om skolestruktur. Saken ble fra første stund lagt fram som om avgjørelsen allerede var tatt, og det ikke spilte noen rolle hva foreldrene ved skolen mente. Dette er svært uheldig.

Det er også skuffende at så få av kommunestyrerepresentantene har deltatt på møtene med foreldrene og folk i øverbygda. Kun en håndfull av politikerne våre har vist interesse for å høre hva lokalbefolkningen mener.  På møtene som har blitt arrangert, både offentlig og internt på skolen, har det hersket en bitter stemning. Det er ikke godt, verken for foreldre, lærere eller elever.

Jeg mener at det er nødvendig å beholde Øvre Rindal skole for å opprettholde folketallet i hele bygda. Fødselstallene har gått ned for hvert år på sentrum, mens utviklingen har snudd og fødselstallene går oppover igjen i øverbygda. Hvis den utviklingen skal fortsette tror jeg det er helt nødvendig at vi beholder skolen i øverbygda.

Jeg mener også at Øvre Rindal barnehage er helt avhengig av skolen for å kunne overleve.

Øvre Rindal skole er en meget bra skole! De ansatte har gjort en kjempejobb for skolemiljøet i de siste årene. Skolen kan vise til gode resultater i elevundersøkelsen gjennom flere år, og særlig gode resultater i 2014.

Barnes beste er det viktigste. Det er helt riktig, det. Men det finnes ingen fasit for hva som er best for barna i dette tilfellet. Det er individuelt. Noen foreldre mener at barna får det bedre på en større skole, noen mener at de har det best der de er. Noen har rett og noen tar feil. Det er fordeler og ulemper med alt. Og fasiten får man aldri. Hva som er best for barna er nærmest en umulig diskusjon, synes jeg.

På Øvre Rindal skole er det stor aksept for at alle er forskjellige. Jeg oppfatter det slik at ingen skiller seg ut, nettopp fordi at barna er så forskjellige. Og fordi miljøet er så lite blir alle sett av alle. Ingen «kommer bort». Jeg ser at barna får med seg verdifull sosial læring. Mange gode og varige vennskap har blitt bygget, på tvers av alder, kjønn og interesser.

Idrettslag og alle andre fritidstilbud gjelder for hele bygda, så man har mange gode muligheter til å bli kjent med flere barn på samme alder, utenom skolen.

I saksutredningen for endring av skolestruktur leser vi at Kunnskapsdepartementet har satt en grense på 30 elever for oppretting av en ny privatskole. Altså er det ikke riktig at Øvre Rindal skole er for sårbar, eller for liten. Ikke for Kunnskapsdepartementet, i alle fall.

Det er ikke til å stikke under en stol at man har nådd smertegrensen med de minste kullene på Øvre Rindal skole. Det er fire årganger som er veldig små, og kjønnsfordelingen er et problem. Men jeg vet at mange av foreldrene til de barna det gjelder ønsker å bevare Øvre Rindal skole, på tross av små grupper.

Med innsparingene som kreves blir det kanskje nødvendig å gå fra tredelt til todelt skole i en periode. Hvis det blir nødvendig tror jeg det vil gå greit. Jeg kan ikke huske å ha sett noen dokumentasjon på at barn på todelte skoler lærer mindre enn barn på større skoler. Heller tvert imot, kanskje.

Klassedelingen på en skole kan endres. Klasser kan deles opp igjen når elevtallet øker. Men hvis man legger ned en skole er det ingen vei tilbake. Det er en avgjørelse for all framtid!

Noen stiller spørsmål ved om skolen virkelig er så viktig for nærmiljøet. Det er vel bare skoleelever og foreldre som har tilknytning til skolen? – Nei, det er ikke det! Skolen er viktig for ansatte, elever, foreldre, for barna i barnehagen og de ansatte der. Skolen har også en betydning for alle søsken, besteforeldre, oldeforeldre og andre bekjente som er innom i løpet av skoleåret. Øvre Rindal skole har et offentlig arrangement i forbindelse med TV-aksjonen hvert år.

Øvre Rindal skole brukes mye på kveldstid. Blæst’n øver der og taekwondo-klubben trener der. Gymsalen brukes til arrangementer i regi av skolen og av sanitetsforeninga, blant annet. Uteområdet, og særlig ballbingen, brukes mye av barn og unge også utenom skoletid. Disse tilbudene vil være der så lenge bygget og området rundt er i kommunens eie. Men om kommunen selger bygget vil de nevnte fritidstilbudene forsvinne.

Det er vel ikke grunn til å tro at folketallet i øverbygda vil øke hvis skolen legges ned. Vi har ikke sett at det har blitt mer folk i området når skoler har blitt lagt ned tidligere heller. Nærheten til skole er en viktig faktor som folk tar med i betraktning når de vurderer å kjøpe hus. Om potensielle innflyttere har et annet alternativ, da kan det godt hende at det er i en annen kommune. Hvis folketallet går ned i øverbygda, da går det sannsynligvis ned i hele kommunen. Og det er alvorlig.

En lengre busstur for elevene er en ting, og avstanden til SFO vil være desto viktigere for dem som har behov for det. De som arbeider i retning Trøndelag vil få 16 km ekstra å kjøre til og fra SFO (tur/retur) en eller to ganger om dagen. Det gir en betydelig ekstrautgift, på mange tusen kroner i året, og det går også mer tid. Tidskjemaet er stramt nok fra før for mange i øverbygda. Her har vi ikke 5 minutter til alt. Nesten alle fritidsaktiviteter foregår på sentrum, og da må man ut og kjøre igjen.

Jeg mener derfor at skolenedleggelse vil føre til færre barnefamilier i øverbygda. I tillegg vil noen foreldre velge å søke sine barn inn ved de andre barnehagene, for at de skal bli kjent med flest mulig av de som de skal gå sammen med på skolen. Mange kjører jo til Rindal eller forbi Bolme på vei til jobb, og kan like gjerne har sine barn i barnehagene der.

Trenden nå er at fødselstallene går ned i hele bygda. Behovet for barnehageplasser vil sannsynligvis gå noe ned. Da tror jeg at søknaden til Øvre Rindal barnehage raskt vil gå nedover. Det vil være naturlig å opprettholde de barnehagene der søknaden er størst.  Å redusere til enavdelingsbarnehage ved Øvre Rindal igjen vil sannsynligvis være et dårlig alternativ. Særlig med tanke på det store skolebygget som mest sannsynlig blir stående tomt.

Det vil være vanskelig å finne annen aktivitet å fylle skolebygget med så lenge barnehagen er der. Det er så visst ikke noe behov for kontorplass i bygda. På sentrum er det for tiden minst 10 kontorer som står tomme uten leietakere. Noen av disse tomme kontorene er det Rindal kommune som eier.

I neste innsparingsrunde tror jeg det blir Øvre Rindal barnehage som foreslås nedlagt. Hvis Øvre Rindal skole blir lagt ned vil Øvre Rindal barnehage snart bli den minst attraktive barnehagen. Kommunen vil snart få behov for å frigjøre kapital og spare driftskostnader. Det oppnår man ved å legge ned barnehagen og selge bygget.

Er det dette politikerne i Rindal ønsker? Jeg håper de vil tenke godt over det før de avlegger sin stemme i kommunestyret 24. juni.


Rindalsskogen, 31. mai 2015

Sigrid Skjølsvold