Tone Hammer

Surnadal Sparebank melder:

Krav til legitimasjon i forbindelse med kundeforholdet i banken

Etter ny hvitvaskingslov fra 2018 ble gjeldende, stilles det nå strengere krav til dokumentasjon i et kundeforhold enn tidligere. Surnadal Sparebank er som andre banker, pålagt å kunne dokumentere inngående kjennskap til alle sine kunder samt løpende oppfølging (jf. Hvitvaskingsloven) for å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering. Risikoen skal vurderes ut fra blant annet kundeforholdets formål, mengden kundemidler som skal inngå i kundeforholdet, transaksjoners størrelse, og regelmessigheten og varigheten på kundeforholdet.

Som lokal sparebank kjenner Surnadal Sparebank sine kunder godt, men er likevel pålagt å ha godkjent legitimasjon på sine eksisterende kunder. For de av bankens kunder hvor vi ikke har tilstrekkelig dokumentasjon, vil banken innen kort tid sende ut SMS, brev og/eller melding i mobilbank/nettbank. Det vil der være beskrevet hva som må sendes inn, og hvordan legitimasjon og annen dokumentasjon kan leveres. Det er hensyntatt at banken har kunder over hele landet som ikke har mulighet til personlig oppmøte.

Det vil i brevet bli varslet om at banken vil sperre kundeforhold hvor legitimasjonskontroll ikke har latt seg gjennomføre til tross for varsling til kunde, og forsøk fra bankens side. Fristen for å levere godkjent legitimasjon og eventuell annen dokumentasjon er 1. september 2019.

Surnadal Sparebank kommer med en anbefaling om at alle kunder legitimerer seg med pass. For å kunne inneha BankID er det krav om å legitimere seg med gyldig pass.
 

ssb_trykk_lengde (1).png

 

Bildet øverst: Tone Hammer er leder privatmarked og antihvitvask-ansvarlig i Surnadal Sparebank.