Torbjørn Larsen ingress

Kulturskolen i Surnadal og Rindal åpner 4. mai

Den 4. mai vil kulturskolen i Surnadal og Rindal sette i gang en delvis åpning av tilbudet. Undervisningen vil åpne fra 1. klasse og oppover, mens en del barn i førskolealder vil få fjernundervisning fremdeles.

Ingressbilde: Rektor ved Surnadal og Rindal Kulturskole, Torbjørn Larsen ser fram til å få åpnet skolen igjen.

Fra 13. mars har skolen stort sett tilbudt fjernundervisning, men nå vil det gradvis åpnes for normal undervisning. Unntak er elever som er i risikogruppen.

Kulturskolene er ikke underlagt Kunnskapsdepartementet, men under Kulturdepartementet, og har således sortert under de generelle anbefalingene om stenging på lik linje med for eksempel idrett, korps og kor. Skolen valgte likevel å stenge for normal undervisning. Nå som grunnskoler og videregående skoler delvis åpner igjen, åpner også de fleste kulturskoler.

– Åpning av skolen setter krav til både lærere, elever og foresatte, sier Torbjørn Larsen, rektor ved Kulturskolen. Det er også viktig at både elever, foresatte og lærere føler seg komfortabel med situasjonen.
 

Tiltaksplan

– Vi har laget en plan for rutiner, sier Larsen. Håndhygiene er viktig. Elevene skal vaske hender før og etter undervisning. Vi vasker instrumentene ekstra godt, og vi spriter hendene etter å ha tatt i instrumenter. Lærerne vil for eksempel ofte stemme instrumentene for elevene, da er det viktig å rengjøre hendene i etterkant, så eventuell smitte ikke overføres videre.

Man må ta ekstra forhåndsregler ved bruk av blåseinstrumenter. Her vil det komme spytt ut av enden, og dette må man sørge for å fjerne ved å ha et papirhåndkle foran.

– Elevene har stort sett vært flinke til å øve, når de har hatt undervisning over nettet. Men det er vanskelig å basere seg kun på nettundervisning, særlig ved gruppeaktiviteter som band og dans, sier Larsen. Forsinkelser i overføring og ulik nettkvalitet gjør at det blir vanskelig å få til samspill. Mange har nok ervervet seg nye datakunnskaper, særlig blant lærerne, smiler Larsen.

– I rockerommet er det mulig å holde avstand, og vi har flyttet danseundervisningen fra dansesalen i Landbrukshuset til Svorkasalen, som er større, og gir bedre mulighet for avstand. Vi har også redusert antall deltakere i hver undervisningsøkt, og baserer oss på grupper. Vi vil at elevene skal møte akkurat når timen begynner, slik at de slipper å benytte venterom og dermed komme i unødig kontakt med hverandre. Det er også innført egne ventesoner.

Elevene har fått beskjed om å ikke ta med vannflasker og mobil inn. Dette er betydelige smittekilder, særlig telefonen som blir håndtert ofte og kanskje lagt fra seg på bord eller lignende, sier Larsen. Vi må nok være ganske strenge, men vi er bevisst på å finne en balansegang, slik at det ikke blir utrivelig. Vi vil gjerne være strenge på en vennlig måte, smiler han.

Ekstra vask av lokalene er en viktig del av tiltakene. Larsen forteller at de har godt samarbeid med Ann Iren Bævre, som er leder for renholderne i kommunen. Dessuten vil hotellet også åpne opp for gjester samtidig, og Larsen ser for seg et samarbeid med hotellet om renhold.

– Det er en viktig del av undervisningen og veldig motiverende for de fleste å få vise fram det de har lært, men vi er ikke sikre på om vi får til konserter i vår. Det er mulig vi kan få til en løsning med begrenset antall publikum eller streaming av konserter. Det kan bli mulighet for å vise fram til hverandre i det minste. Larsen forteller at ingen ting er bestemt enda, de avventer situasjonen, og ser hvilke retningslinjer som kommer framover.
 

Kompensasjon

Noen vil nok føle at undervisningstilbudet har vært litt begrenset i forhold til det skolen vanligvis kan gi. For eksempel har teaterfaget avsluttet for sesongen. Det vil bli gitt kompensasjon på foreldrebetaling for alle disipliner, sier Larsen. Vi tar tak i dette når skoleåret er slutt. Vi har imidlertid fremdeles samme kostnader til for eksempel lønn, så vi håper at vi kan få kompensert noe fra sentralt hold.

Larsen tenker at situasjonen kan påvirke rekruttering for neste semester.

– Det er nå vi vanligvis drar rundt på skoler og barnehager og viser fram hvor artig og fint det er å være med på kulturskolen eller i kor og korps. Vi har ledig kapasitet på de fleste disipliner, og særlig på blåseinstrument, fiolin, bass, korpstrommer, blant annet. Så det er bare å sende inn søknad, avslutter han.