SRKS_logo_svart

Kulturskolen med ny logo

Da Surnadal og Rindal kulturskole erstattet Kulturskolen på Indre Nordmøre 1. januar i år, var det naturlig å skifte logo. Nå er den nye logoen, designet av todalingen Ingun Redalen White, klar.

Surnadal og Rindal kulturskole ble etablert som et vertskommunesamarbeid mellom Surnadal og Rindal 1. januar 2020.

Kulturskolen erstattet med det Kulturskolen på Indre Nordmøre, og nyetableringen måtte dermed få laget ny logo.

Det å videreføre logoen til Kulturskolen på Indre Nordmøre var nemlig ikke hensiktsmessig, ettersom den bestod av kommunevåpnene til kommunene som var med i den tidligere kulturskolen.

– Vi ville handle lokalt, og kontakta derfor todalingen Ingun Redalen White, sier rektor Torbjørn Larsen, som er svært fornøyd med valget:

– Samarbeidet med Ingun, som er en svært spennende kunstner og designer, har vært veldig godt.

Han fortsetter:

– Hun har gjennom dialog med oss kommet fram til en logo, som er med på å beskrive hva vi står for og hva elevene kan oppnå ved å være elever hos oss.

Hovedmotivet i den nye logoen for Surnadal og Rindal kulturskole er en kongle, og opphavskvinnen Redalen White beskriver tanken bak slik:

«Konglen er et ur-symbol kjent i mange kulturer. Du finner den i tro og i kunst. Den symboliserer ofte “det tredje øyet” som står for åndelig innsikt, vekst og utvikling. I lokalmiljøet, har furua, mor-treet til furukongla i alle tider vært et viktig råstoff. Den har gitt varme, næring og realisert utallige ideer.

Konglen er en frukt satt sammen av mange frø, en samling av mange enheter som får felles næring under en helårs-grønn krone. Når kongla modnes, løsner frøa, og fraktes med vind eller via små hjelpere ut i nye landskap.

En kan se på furukongla som en samling av utallige prosesser som foregår samtidig. Noen frø gir næring til andre og annet som små, og blir ikke realisert som nye kongler, men andre gode natur-prosjekt. Mange frø vokser seg til nye tre, de blir for framtida viktig grønne lunger og muligens nye landemerker.

I overført betydning kan vi se kongla som kulturskolen, og furutreet som lokalmiljøet. Kongla kan i første øyesyn se ut som en unnselig formasjon, blant nøtteskriker og store tuer med røde blanke bær. Men i kongla bor det uendelige krefter.

Slik som små kommuner kan ha unike tilbud, i samlinga av enkeltelever og lærerkrefter. I hvert enkelt individ skjuler det seg en “powerpack” av ny næring og energi. Kunnskapen elevene ved kulturskolen får må ses på noe som kan gi en langtidseffekt.»

Rektor Larsen er fornøyd med den nye logoen, som han mener inneholder rom for mange gode tolkninger.

– Det er ingen fasit hva man leser ut fra motivet. Vi kan for eksempel også si at vi hjelper elevene med å bygge lag på lag med kunnskap og ferdigheter i løpet av den tida de går i kulturskolen, sier han, og legger til:

– Vi vil være med på å skape liv og livsglede for både elever og resten av samfunnet. Samtidig vil vi gi rom for vekst og utvikling, og bidra til et levende lokalsamfunn med et levende kunst- og kulturliv.