tp_leserinnlegg

Landsomfattende aksjon mot Statens rolle og eierskap i Bring


Lokale transportbedrifter med i en landsomfattende aksjon mot Statens rolle og eierskap i Bring

Surnadal Transport AS og Surnadal Transportpartner AS har sammen med en gruppe på 45 norske logistikk- og transportselskaper tatt et initiativ for å få myndighetene til å gjenskape like konkurransevilkår i logistikk- og transportnæringen i Norge.

Bakgrunnen er at stadig flere norske transportbedrifter opplever at statens eierskap i Bring via Posten Norge er i ferd med ødelegge lønnsomheten i logistikk- og transportbransjen i Norge. Posten via sitt eierskap i logistikkselskapet Bring (tidligere Nor-Cargo), har på få år utviklet seg til å bli en kommersiell aktør i ett fra før sterkt konkurranseutsatt godsmarked. Posten og Bring er tett sammenvevd – organisatorisk, med samme terminaler og med de samme lastebilene som håndterer brev, pakker og gods.

Posten Norge AS fikk bevilget 177 millioner i støtte for ulønnsomme posttjenester over statsbudsjettet for 2017. I tidsrommet 2013 – 2016 gikk Posten sitt segment post med ett overskudd (EBIT) på 3 468 millioner. I samme periode gikk Posten sitt segment logistikk (Bring) med et akkumulert underskudd på 909 millioner.

Underskuddet i Bring på i underkant av 1 milliard blir dekket av Posten Norge AS, som henter sine inntekter fra norske skattebetalere gjennom stadig økte portopriser på brev og fra statssubsidier for å utføre ulønnsomme posttjenester.

Posten Norge har investert og fortsetter å investere tungt i terminaler og lastebiler som håndterer både brev og gods med samme personell og kostnadsbase. Storstilt satsning på å bygge gigantterminaler og å opprettholde posisjonen som en av Norges største lastebileier med over 600 biler, må antas å være finansiert gjennom overskuddet i Posten.

Unødvendige statlige tilskudd og overskudd i Posten gjør at Posten Norge kan drifte Bring med store underskudd over flere år gjennom aggressiv prispolitikk, egeneide biler, etablering av utenlandske bilselskaper og ved oppkjøp av lokale norske transportselskaper med lav eller negativ avkastning på investert kapital.

Statens eierskapspolitikk er tuftet på å organisere sitt eierskap slik at statens ulike roller skilles på en betryggende måte. Det skapes derfor en uheldig rolleblanding når staten, gjennom sitt logistikkselskap Bring i stadige medieoppslag blir avslørt i brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, alvorlige mangler av teknisk og sikkerhetsmessig utrustning av lastebiler, klare tilfeller av sosial dumping og brudd på kabotasjereglene, samtidig som de er satt til å håndheve at den øvrige transportnæringen overholder regelverket.     

Vårt ønske er å ha en levedyktig og uavhengig transportnæring i Norge. Ved at stadig flere transportbedrifter taper i konkurransen med staten (Posten Norge/Bring) fører til at bransjen svekkes og at en konkurranseeffektiv næring risikerer å bli et logistikkmonopol i regi av staten. Bring må derfor skilles ut fra Posten Norge og gjerne delprivatiseres.

Det er ikke statens oppgave å drive godsfremføring i sterk konkurranse med en velfungerende og konkurranseeffektiv transportbransje.
 

Surnadal, 20.06.2017

Atle Norli
Daglig leder
Surnadal Transportpartner AS