Lunsjmøte: samferdsel og næringsliv
Mandag avholdt Rindal Næringsforum lunsjmøte på Rindalshuset. Hovedtema var samferdsel, men status angående flyktningene og deres språkopplæring og -praksis ble også lagt fram.
F.v. Atle Norli fra Surnadal Transport, Magne Løfaldli fra SIV-Industriinkubator, leder i næringsforumet Ingrid Kvam Moen og rindalsordfører Ola T. Heggem.
Magne Løfaldli presenterte problemstillingen rundt fv65 og lokale transportbehov – et ikke akkurat ukjent tema verken for næringsforumet eller for politikerne.
- Industrien i Surnadal og Rindal legger igjen 471 millioner i ren lokal verdiskapning, åpnet Løfaldli.
- Fylkesvei 65 er Møre og Romsdals nest største eksportvei med 1000 kjøretøy i vare- og tungtransport på veiene pr. døgn, hvorav 211 av disse er tunge kjøretøy. Med de elendige forholdene som fv65 har å vise til, er det å driste seg ut på sporete veier et spill på liv og død, slår Løfaldli fast.
Løfaldli diskuterte også volumøkningen på morgendagens tungtransport. Volumøkningen i både lengde og vekt kan komme opp i 25-30%, anslår han. Økt volum pr. kjøretøy vil føre til at behovet for antall kjøretøy vil gå ned. 25 meter lange kjøretøy er i bruk på Sørlandet, og er mye brukt i utenlandsk transport, noe som gjør at utenlandske aktører får en fordel over lokale rent kostnadsmessig. Men det er standarden på veiene som avgjør bruken av de største transportkjøretøyene.
- Og fv65 er ikke i nærheten av å møte standarden, kommenterer Ola T. Heggem.
Strategisk samferdsel
Rindalsordføreren oppsummerte arbeidet med samferdselsspørsmål i Orkdalsregionen så langt ved å konkludere med at man er på et godt spor, men fortsatt behøves det mye tålmodighet. Heggem kan se tilbake på en 20 år lang arbeidsprosess med fv65, men føler at det er ny giv i prosjektet på grunn av engasjementet som næringslivet nå viser og at engasjementet strekker seg ut over egne kommunegrenser. Heggem sier videre at arbeidet med å søke om å få omklassifisert fylkesveien til riksvei er i gang, selv om det ikke nødvendigvis er garantert å få tilskudd av den grunn.
Heggems nylige besøk i Orkdal, hvor han deltok på workshop med en strategisk næringsplan for samferdsel som tema, ga også ytterligere tro på prosjektet og samarbeidet med Orkdalsregionen. Felles interesser gir felles innsats.
Veien videre
Løfaldli samarbeider med Høyskolen i Sør – Trøndelag (HiST) om samferdselens betydning for næringslivet i regionen. Fire studenter skal kartlegge, beskrive og vurdere faktorer ved en eventuell omklassifisering av fv65 og potensielle økonomiske og miljømessige gevinster ved volumøkning på transportkjøretøy. Her er studentene avhengige av innspill og bistand fra lokalt næringsliv. Rapporten vil foreligge i løpet av få måneder.
- Hva kan bedriftene gjøre i denne saken, bortsett fra å bistå studentene, spør leder i næringsforumet Ingrid Kvam Moen.
Magne Løfaldli svarer raskt at fokuset må ligge på lokal verdiskapning gjennom samarbeid, nettverksbygging og felles utvikling.
– Nabobedriften må ses på som en samarbeidspartner, ikke en konkurrent, fastslår han.
Atle Norli fra Surnadal Transport er også tydelig i sin oppfordring til hvordan man skal bygge opp under lokal verdiskapning: handle lokalt - og lojalt!
Motiverte flyktninger
Flyktningkonsulent Odd Are Moe informerte avslutningsvis om Rindals fem nye beboere – som muligens blir til seks i løpet av uka. Alle fem er godt i gang med skole i Surnadal, og nå oppfordrer Moe lokale bedrifter i Rindal sentrum og Bjergen til å åpne dørene så flyktningene kan få språkpraksis og et innblikk i norsk arbeidsliv. Etter to års utdanningsløp er de siden klare til å komme seg ut i arbeidslivet for fullt. – Alle fem er ivrige og humoristiske, og de ønsker virkelig å yte, forteller Moe.