Bjarne og Ola T 2_1024x717

Mange innspill om trafikkforhold og tilkomst Rindalshuset

Rindal kommune inviterte til åpent møte om tilkomsten til Rindalshuset, parkeringsplasser i nordre del av Rindal sentrum rundt Brandhaugen, Vestre og Nordre, rutebilstasjonen, Rindal skole, bygdemuseet, området ved Igltjønna og Rindalshuset med grusbanen. Vel 20 møtte fram i Attanova og hadde mange innspill omkring stenging av veger, skilting, fartshumper og kongstanker.

Rådmann Bjarne Nordlund innledet og ordfører Ola T. Heggem var med fra kommunen. Vel 20 interesserte var møtt fram i går kveld i Attanova.

Bjarne Nordlund innledet møtet. - Bakgrunnen er trafikksikkerhetsplan for Rindal kommune, vedtatt i kommunestyret, der mange tiltak er nemnt. Særlig har dette sentrumsområdet vært drøftet og behovet for ei omfattende felles plan omkring skolen, rutebilstasjonen, Rindalshuset og museet er stort. Dette skal vi jobbe med, men det vil ta tid. I tillegg er ikke trafikkforholda i området bra nok. Her trengs det strakstiltak, og det skal opp i kommunestyret først på nyåret, sa han og ønska innspill både på langsiktige planer og strakstiltak.

Tilkomst Rindalshuset
- Hva gjør vi med tilkomsten til Rindalshuset. Egentlig er det fra Langkloppan. Men mange kjører Harevegen og tar av ved rutebilstasjonen og skolen - mye på grunn av fartshumpene og at det tar mindre tid, sa han.

Håkon Solvik har registrert stor trafikkøkning i grenda Brandhaugen, Vestre og Nordre - og da særlig gjennom Harevegen. - Mye bil i alt for stor fart, sa han. Samtidig peika han på at området ved Igltjønna ikke må glømmes i de framtidige planene, der skogen mellom rutebilstasjonen og Tjønna er et attraktivt område. - Bare stenging av Harevegen vil virke hundre prosent, sa han.

Jon Sveen nemnte også parkeringsplassene ved Tjønna og trekanten med skog ved grusbanen mot Langkloppan, som kan brukes. - Jeg vil råde til å gå for minst mulig fysiske hindringer, ordne fartshumpene mellom rutebilstasjonen og Gjøåbakken bedre og prøve med skilting - gjennomkjøring forbudt og skilt som viser retning Rindalshuset - før stenging.

Kongstanke
Harald Solvik
hadde en kongstanke om et stort aktivitetsområde mellom museet og Tjønna. - Da må vi legge vegen i tunnel. På den måten hadde vi fått bundet sammen området uten veg, snudd scena ved Tjønna og fått et flott amfi. Men dette er langsiktige planer, sa han.

Ordfører Ola T. Heggem syntes det var bra det kom fram langsiktige planer. - Vi må nok engasjere eksperter på reguleringer når disse skal legges. Samtidig må vi ikke ta unna alle topper når det gjelder parkering. Vi må få til løsninger vi lever godt med til daglig, sa han og var skeptisk til fysiske stenginger. - Kan ikke ei stenging i Skolegata være like bra som Harevegen? spurte han og gikk for skilting i første omgang. - Ellers må vi bare godta fartshumpene. De har redusert farten betydelig gjennom Rindal sentrum. Men fleire fartshumper er ikke ønskelig, la han til.

Skilting før stenging
Alt dette ble drøftet litt fram og tilbake. Fleire kunne tenke seg stenging - og da i Skolegata. - Mens mange gikk for skilting i første omgang og sjå om det fungerer som strakstiltak.

- Ellers er alle gode innspill notert og vil bli tatt med i den videre prosessen, avrunda rådmann Bjarne Nordlund et positivt åpent møte.