Picasa

Moto Guzzi - italiensk lidenskap

Denne helga var det italiensk høsttreff på Saga Trollheimen Hotel i Rindal. Norsk Moto Guzzi klubb arrangerte treffet, og det var nesten 60 motorsykkelekvipasjer fra store deler av landet på plass.

IMGP1564_690x460.jpg

Motorsykkelmerket Moto Guzzi er italiensk. Fabrikken ligger i den vesle byen Mandello del Lario ved Comosjøen, og sykkelmerket har eksistert siden 1921. Det har gjennom årene produsert et stort spekter av modeller for både sivilt bruk og til bruk i politi og forsvar.

IMGP1565_690x459.jpg

Norsk Moto Guzzi klubb ble dannet i 1983, forteller Elin Vandevjen, leder av klubben med ca. 670 medlemmer i mange år. Ho kjører sjøl en Moto Guzzi Rosso Mandello, med en rødfarge som indikerer italiensk sportslighet. Vi ser henne på ingressbildet.

IMGP1555_690x460.jpg
Lederen i Norsk Moto Guzzi klubb, Elin Vandevjen og Kjellfrid Bruseth Holte, representant for de lokale arrangørene, Rindal MC-klubb.

Rundt 60 personer var påmeldt dette høsttreffet til Norsk Moto Guzzi klubb på Saga Trollheimen Hotel der de overnatta både i telt og hus, og der trivdes alle veldig godt, rolig område og flott vær.

Klubben har egen klubbavis, eget nettsted og Facebookside.

IMGP1544_690x310.jpg

Lørdag var de på Rindal Skimuseum der de hadde lunsj og omvisning, noe mange viste stor interesse for – særlig maskinene!

IMGP1547_690x570.jpg

Denne sykkelen har initialene SFPD på tanken. Det er en 850 cm3 Eldorado. Vi konstaterer at den har både sirene og signallys, som riktignok er røde i stedet for blå. Vi får bekreftet at bokstavene står for San Fransico Police Department, men sykkelen har ikke vært i aktiv polititjeneste. Den er derimot en filmstjerne! Den spilte politisykkel i filmer som bl.annet Dirty Harry.

Det er en veteransykkel med vognkort som bekrefter at den ikke kan ombygges, noe som kan være greitt å vise fram om en trafikk-kontroll skulle påpeke «ulovlig» ekstrautstyr.

IMGP1561_690x459.jpg

Modellen Norge, som Petter Holte har, blir her vist fram av kona Kjellfrid Buseth Holte. Historia bak det navnet kan Elin Vandevjen fortelle:

- En av Guzzibrødrene kjørte i 1928 en ensylindret Guzzi fra Italia til Polarsirkelen. Litt av en tur på den tids veier! For å feire 80-årsjubileet for denne begivenheten, ble denne modellen laget.

IMGP1559_690x559.jpg

Hva med en hvit Norge?

IMGP1537_690x483.jpg

Haugen Motor (Haugen i midten) fra Horningdal hadde med seg denne splitter nye Eldorado 1400 cm3 for salg.

IMGP1543_690x457.jpg

Petter Holte har denne Moto Guzzi California (over og under) med dieselmotor, som han har bygd om sjøl, altså en helt unik modell! Og den er godkjent av bilsakkyndige.

IMGP1550_690x457.jpg

IMGP1545_690x460.jpg

Sindre Romundstad hadde kjørt over elva med denne 6-sylindra Benelli 750 cm3 veteransykkel, også italiener.

IMGP1546_690x457.jpg

Kawasakien, bak Benellien, var et 6-sylindra fremmedelement på 1300cm3, men godtatt som gjest.

IMGP1563_690x457.jpg
Molto buono  -  Moto Guzzi!