NAF har testet biler

Volkswagen Golf VI kom best ut på NAFs kollisjonstester i fjor. – Stadig strengere kriterier og testkategorier gjør at de bilene som scorer best nå klart fremstår som de tryggeste modellene, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.
 

Fra 2009 ble kravene til testene skjerpet slik at bilprodusentene måtte skjerpe seg enda mer for å oppnå fem stjerner i NAFs og EuroNCAPs tester. Det nye karaktersystemet med totalsum for hver enkelt bilmodell gjør at forbrukerne enkelt kan sammenlikne resultatene. Disse fire områdene ble vektlagt:
 
 - voksne i bilen, barn i bilen, fotgjengersikkerhet og elektronisk stabilitetssystem.
 
I tillegg ble bilenes seter testet for beskyttelse av whiplash-skader.
NAF bidrar i samarbeid med sine internasjonale søsterorganisasjoner om å gjennomføre og tilgjengeliggjøre kollisjonstester til norske forbrukere. NAF vil at alle skal alltid kunne reise sikkert og miljøvennlig, og kollisjonstestene er viktige for opplyse trafikantene.
Disse bilene fikk best testresultater:
1. plass Volkswagen Golf VI
2. plass Honda Insight
3. plass Toyota Prius
4. plass Hyundai i20
5. plass Toyota Avensis
5. plass Volvo XC60
5. plass Opel Astra
- Volkswagen Golf VI ble først testet i 2008 og utgitt på nytt i 2009. Modellen testet best totalt i de fire kategoriene, sier Engebretsen.
- Dette er første gang vi kan beregne resultatene som viser den totale sikkerheten for hver enkelt bilmodell. Selv om bilmodellene har sine styrker i ulike kategorier av sikkerhet, har de fem topplasserte bilene dokumentert sine sikkerhetsegenskaper og fått fortjente plasseringer for 2009, avslutter Jan Ivar Engebretsen.
I 2010-testene heves kravene ytterligere for å oppnå samme score som i 2009. For å få fem stjerner økes sikkerhetskravet fra 75 til 80 prosent for voksnes sikkerhet, fra 70 til 75 prosent for barnesikkerhet, og 40 prosent for fotgjengersikkerhet. Den første testen med de nye, strengere kravene offentliggjøres 3. mars.