Naf høstveger_1024x683

De billigste dekkene presterer godt

NAFs store sommerdekktest

I en pressemelding fra NAF henvises det til NAF-bladet Motors sommerdekk-test som viser at noen av de billigste dekkene presterer godt. I nesten de aller beste og dyreste dekkene. I år har også flere ”grønne dekk” blitt testet. Grønne dekk er lettrullende dekk som kutter forbruk og CO2 utslipp. Normalt gir dette dårligere grep på våt vei, men nå klarer noen produsenter kunststykket å kombinere disse egenskapene, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I testen blir hvert dekk testet i ti forskjellige del-tester. De blir testet på våt og tørr asfalt med unnamanøver, bremsing og vannplaning, i tillegg til rullemotstand, komfort og støy.

- NAF presiserer at folks dekkbehov er forskjellige. Derfor oppfordrer vi alle til å gå inn på våre nettsider  og sjekke deltestene av hvert dekk. Da er det enklere å finne den dekkmodellen som passer best for deg, sier Jan Ivar Engebretsen.


NAF-bladet Motor har lagt mest vekt på egenskapene på våt vei, fordi dette er mest kritisk for sikkerheten. På sommerføre og våt vei får man de lengste bremsestrekningene og det er lettere å få vannplaning. Continental er  klare vinner på våt vei, med Nokian på en god andreplass.


Andre setter kjørekomfort, støy og kanskje lav rullemotstand og dermed lavere forbruk og CO2-utslipp, høyt. Da får man andre vinnere av testen. Det er dessuten stor forskjell på prisen på dekkene.

- Du må ikke kjøpe de dyreste for å få et godt sommerdekk. Barum, Hankook og ikke minst kinesiske Linglong er rimelige og gode, sier Engebretsen.


NAF anbefaler bileier å be om pristilbud fra minst tre forskjellige leverandører når man har tatt avgjørelsen om hvilket dekk en skal kjøpe.

Hvis du ikke har råd til de dyreste dekkene, må du ikke velge å kjøre videre med halvslitte eller slitte piggfrie vinterdekk.

- Vi vet at det er en del bilister som velger å kjøre på sommerføre med piggfrie vinterdekk i den tro at dekkene har gode egenskaper. Det har de definitivt ikke. Det dokumenteres fra fjorårets test med svært dårlig kvalitet i alle deltestene, med unntak av komfort. Mange kan kanskje innbille seg at slitte vinterdekk er gode på sommerføre fordi de har fin komfort, men vi fraråder på det sterkeste å kjøre med disse dekkene, sier Engebretsen.

NAF har testet piggfrie vinterdekk på våt asfalt og fikk disse
testresultatene:

*        80 km/t ved 6 varmegrader = 10,5 meter lenger bremsestrekning med
piggfrie vinterdekk
*        50 km/t ved 20 varmegrader = 14,5 meter lenger bremsestrekning med
piggfrie vinterdekk


- Vi vil at alle skal kjøre sikkert og miljøvennlig. Gode dekk er helt
avgjørende for sikkerhet for deg selv og medtrafikantene. I tillegg er det
en billig livforsikring, sier Engebretsen. - Alle bør også huske å ha riktig
dekktrykk. Da sparer man drivstoff, dekkenes levetid, miljøet og det er bra
for trafikksikkerheten, avslutter Jan Ivar Engebretsen.


*        Les hele dekktesten og alle resultatene på www.naf.no/sommerdekk2011

 

Naf høstveger_1024x683
Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.