
Nattflyging og lågflyging med F-16 i Surnadal og Rindal
Det Sveitsiske Luftforsvaret kommer til basen 12. november og vil fly med F-18 kampfly frem til 7 desember. De vil også fly nattflyging. Over F-16 kampfly.
Det er helt avgjørende at både norske og utenlandske piloter driver jevnlig natt- og lavflyging for å opprettholde nødvendige ferdigheter. Dette kan ikke læres raskt i en presset situasjon.
Store deler av Norge er definert som lavflygingsområder med unntak av nasjonalparker og tettbebygde strøk. Det er fastsatte regler og prosedyrer for denne type trening. Noen av befolkningen i øvingområdene vil oppleve slik type trening som forstyrrende.
Det er også registrert sterke smell/drønn i treningsperioden. Det bekreftes at noen av flyene har flydd supersonisk (passert lydens hastighet, 1100 km/t). Da skal det flys i en høyde over 30000 fot. Alle prosedyrer er fulgt, men pga atmosfæriske forhold er det vanskelig å forutse hvor lyden slår ned.
Det er presse & infooffiser Morten Rosenlund ved Luftforsvaret Midt-Norge som opplyser dtete i ei pressemelding.