77 prosent av den norske befolkningen er brukere av nettbanktjenester. Dette gjør at Norge er på Europa-toppen når det gjelder bruk av nettbank, i følge Deutsche Bank. Samtidig gjør dette at vi også er spesielt attraktive og sårbare for cyberkriminelle miljøer, viser rapporten.
- Tallene er bekymringsverdige. Vi ser at gamle sikkerhetsrisikoer blomstrer, sier Nils Roald, administrerende direktør i Trend Micro Norge. Vårt eget sikkerhetsnettverk Trend Micro Smart Protection Network hadde i forrige kvartal blokkert 13 prosent flere sikkerhetstrusler enn kvartalet før. Selv om det er USA som er det største offeret globalt må vi ikke glemme at nordmenn er blant de flinkeste i verden til å bruke bankenes nettjenester. Dette innebærer også at vi må være påpasselige i vårt forhold til disse tjenestene.
Rapporten fra Trend Micro viser at hackerne også har blitt flinkere til å regionalisere angrepene.
- Følg nøye med på sikkerhetsoppdateringer fra programvareleverandørene dine, og alltid ha den seneste oppdateringen installert, sier Nils Roald. I tillegg vil jeg anbefale alle som bruker nettbaserte banktjenester å installere minst en type sikkerhetsprogram på enheten de bruker. Selv om nettbanker i Norge er relativt trygge og flinke til å holde styr på sikkerheten for sine kunder, er det ofte menneskelige faktorer som påvirker sikkerhetssituasjonen og man bør alltid være på vakt, sier Roald.
Medier har den seneste tid avdekket massive svindelforsøk mot norske bankkunder. I sommerferien var det SpareBank 1 sine kunder som ble forsøkt svindlet.
- Banker vil aldri sende ut eposter med linker til hvor du skal gå for å tilbakestille passordet ditt. Vær alltid kritisk til slike henvendelser og logg deg inn på nettbanken som normalt hvis du vil kommunisere med banken din, sier Roald.