Oppdelt høstferie i Rindal
Dette skoleåret gjennomføres det en prøveordning med oppdelt høstferie i skolene i Rindal. Høstferien er oppdelt i tre deler, med to fridager i oktober, to fridager i november og en fridag i desember. - Mange lurer på hva som er årsaken til dette, sier leder i livsløpskomiteen i Rindal, Ann Elin Hess Brønstad.
- Det har blitt en trend at mange søker fri fra skolen utenom ordinære ferier, for å reise bort på ferie, sier Ann Elin Hess Brønstad. Årsaken til dette er høyst sannsynlig at sydenreiser er billigere utenom de vanlige skoleferiene. - Livsløpskomiteen får disse søknadene som delegerte saker, forklarer hun. - Det er rektorene på skolene som innvilger fri i slike saker. Man har merket et økning i slike saker de siste årå, og livsløpskomiteen har diskutert om man kan gjøre noe med dette, sier Ann Elin Hess Brønstad.
- Arbeidet til livsløpskomiteen går jo ut å å sørge for at barna får den undervisninga de skal ha, sier Ann Elin Hess Brønstad. - Vi har sett på økningen i søknader om fritak fra undervisningen med økt bekymring, sier hun. - Vi har hatt denne tendensen om høsten, men også rundt vinterferien sier hun. - Elevene som innvilges fritak går jo glipp av undervisning, og samtidig gjør det også noe med undervisningen i resten av klassen, sier Ann Elin Hess Brønstad.
Som kjent er det mange kommuner som har strammet inn praksisen rundt fritak fra undervisning for å reise på ferie. Men så langt foreligger det ingen forslag om å stramme inn praksisen i Rindal kommune. Ann Elin Hess Brønstad har full forståelse for at det kan være vanskelig f.eks. for gårdbukere å reise bort ei uke eller to i sommerferien. For dem er jo det den travleste tida. Den nye modellen med oppdeling av høstferien kom som et resultat av livsløpskomiteens diskusjon om hvordan man kunne redusere denne typen fravær uten å stramme inn praksisen - Et annet forslag som ble diskutert var å flytte hele høstferieuka til en annen uke enn resten av landet har, sier Ann Elin Hess Brønstad.
- I perioder ser vi at alt for mange elever er borte utenom feriene, sier Gro Magnhild Brønstad, som er skolefaglig ansvarlig i Rindal kommune. Dette skaper utfordringer for elevene som er borte, men også for læreren og for resten av klassen. Når flere av elevene i klassen er bortreist, og dette kanskje skjer i flere perioder i løpet av skoleåret, så blir undervisningen mindre stabil. Når elevene kommer tilbake etter ferie må læreren legge ned ekstra arbeid for å hjelpe dem å ta inn det de har mistet, forklarer Gro Magnhild Brønstad. Dette er krevende for læreren, og kan i verste fall gå ut over undervisningen til resten av elevene i klassen. Barna går glipp av noe når de er borte fra skolen, sier Gro Magnhild Brønstad. - Ikke bare faglig, men også sosialt. Det er for eksempel ikke bra å være borte første uka i skoleåret, sier hun. Det er mange rutiner som skal på plass i begynnelsen av skoleåret. Det er ikke sikkert at foreldrene tenker så mye over dette, så det er viktig å bevisstgjøre foreldrene på dette, mener hun.
Med modellen som prøves ut i år kan familier reise bort en uke utenom de ordinære feriene, med bare tre dagers fravær for barna. Pga reglementet er det å søke fritak i tre dager en betydelig enklere sak enn å søke fritak i en hel uke.
Det har kommet mange reaksjoner på oppdelingen av høstferien. Noen er positive, noen er negative. - Det er bra at folk engasjerer seg, sier Ann Elin Hess Brønstad. - Vi er jo ikke ute etter å gjøre det vanskelig for folk, sier hun. Nå skal det bli god anledning for alle å uttale seg før livsløpskomiteen vedtar skoleruta for neste skoleår i januar. Høringsfristen er 15. desember, sier Gro Magnhild Brønstad. Her er alle foreldrene velkomne til å uttale seg, og å forklare hvorfor de mener det de mener. Det er også mulig å si sin mening gjennom sin klassekontakt og FAU ved skolene.