
Ordførerne skal møtes for å prioritere og snu litt på lista
Oppfølging av Fv 65 og befaring
Ikke lett å samles
Det har vært vanskelig å få samla denne styringsgruppa, som omfatter både Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag fylkeskommuner, samt fem kommuner - Halsa, Surnadal, Rindal, Meldal og Orkdal.
Denne gangen kunne ikke Halsa være med, da det kolliderte med et møte med Tingvoll om Halsafjorden for dem.
Neders leser du om konklusjonene fra dagens møte i Rindal.
Storåsbakken prioritert
- Vi har våre utfordringer, men jeg håper vi får på plass noen prioriteringer i dag, sa ordfører Ola T. Heggem i Rindal til Trollheimsporten. Multiconsult har laget en rapport om utvikling og mulige tiltak for fylkesveg 65 og i den er Storåsbakken - strekninga Råen - Storås prioritert.
- I dag vil vi følge opp det arbeidet som styringsgruppa alt har gjort. Det har vært noen utskiftinger blant ordførerne, som trenger oppdatering. Samtidig har styringsgruppa fått en del penger. Vi har store utfordringer, men ikke minst muligheter, sa Heggem før avgang fra Bolme Pensjonat i dag tidlig.
Samferdselsutvalget
Foruten styringsgruppa deltok nestleder Iver Nordseth i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylke, sammen med Lilly Gunn Nyheim fra samferdselsutvalget og ordførerne Ola T. Heggem (Rindal), Mons Otnes (Surnadal) og Are Hilstad (Meldal).
Sammen med disse deltok representanter for næringslivet, blant anna Even Bolme fra Rindal Næringsforum og Atle Norli fra Surnadal Transportpartner, i tillegg til representanter fra Surnadal og Rindal kommuner, samt fagpersoner og administrasjon fra Statens Vegvesen - blant anna Svein Solbjørg i Møre og Romsdal.
Mandat og bakgrunn
Styringsgruppa for fylkesveg 65 er etablert med tanke på framtidig utvikling og tiltak på fylkesvegen. Mandatet er å arbeide for målretta utvikling og komme fram til en omforent prioritering av utbedringstiltak langs fylkesveg 65 fra Betna i Halsa kommune til Fannrem i Orkdal kommune. Multuconsult har vært engasjert til å utarbeidet en mulighetsstudie med prioriterte tiltak.
Fv 65 i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag har behov for betydelig opprusting flere steder. Vegen er samferdselsmessig viktig både for næringsliv og private i regionen, men verken Sør-Trøndelag fylkeskommune eller Møre og Romsdal fylke har prioriteret denne vegstrekninga i særlig grad i sine handlingsplaner.
Fv 65 har kommet litt "i skyggen" av E39 fra Halsa til Fannrem, etter at denne ble stamveg. Det er gjort betydelige utbedringer av E39, mens det ikke har vært tilsvarende fokus på fv 65.
Trafikkmengde og utfordringer
Trafikkmengden på strekninga varierer fra 800 kjøretøy i døgnet til 3500 kjøretøy. Tungtrafikkandelen er på 14% - som er noe høyere enn gjennomsnittet på riks- og fylkesvegnettet i Norge. Samtidig har en relativt stor andel av strekninga redusert fartsgrense - veglengden er 107,9 km.
Først og fremst er det innafor områdene framkommelighet og trafikksikkerhet det er utfordringer langs fv 65 - framkommelighet gjelder først og fremst tungtrafikken på vinteren.
I rapporten fra Multiconsult er følgende strekninger nemnt knytta til framkommelighet: Settemsdalen - Haugavatnet, Åsskardhøgda, Bæverfjord - Bæverfjordvatnet, Skjervlia og Råen - Storås (Storåsbakken).
Når det gjelder trafikksikkerhet er disse strekningene nemnt: Åsskard, Flessen/Bele, Bæverfjord vest, Bæverfjordvatnet - Berset (Nordmarka), Skei, Skei - Ranes, Vindøla - Mausetmoen, Røv, Harangen, Folla - Sande, Bjørnås inkludert kryss til Rindal sentrum, Løfall - Trøknaholt, Tiset/Rindalsskogen, Sommervoll, Grøset, Lykkja, Skjervlia og Råen - Storås (Storåsbakken).
I sin rapport har Multiconsult foreslått å prioritere disse strekningene i rekkefølge og med prisanslag:
1. Råen - Storås (Storåsbakken) - utbedring av dagens veg (13 mill.).
2. Skei - Ranes - bygging av gang- og sykkelveg (12 mill).
3. Løfall - Trøknaholt - bygging av gang- og sykkelveg, sanere avkjørsler og øke fartsgrense til 80 (12 mill).
4. Bjørnås inkludert kryss til Rindal sentrum - trangt og svingete parti, mangler gang og sykkelveg (31 mill).
5. Folla - Sande - bygge gang og sykkelveg inkludert bru for gang og sykkelveg. Øke fartsgrense til 80 og sanere avkjørsler (6 mill).
6. Tiset/Rindalsskogen - bygge gang og sykkelveg og sanere avkjørsler (7 mill).
7. Skjervlia - ny veg og kurvutretting (10 mill).
8. Harangen - etablere grøft mot fjellskjæring (3 mill).
9. Åsskardhøgda - ny veg, ca 300 meter tunnel og ca 500 meter veg i dagen (36 mill).
10. Bæverfjord - Bæverfjordvatnet - slake ut to slyngved å øke veglengden (13 mill).
Svært nyttig dag
- Det har vært en svært nyttig dag, der vi har møttest både på politisk plan og vegvesen fra begge fylker, oppsummerer Ola T. Heggem overfor Trollheimsporten.
- Det var også svært nyttig å ha med Atle Norli fra Surnadal Transportpartner og brukerne, understreker han, etter en dag der de fikk opppleve mye vær og der vintervedlikehaldet naturlig nok ble fokusert.
Ordførerne møtes i neste uke
- Men vi fikk ikke ferdig pioriteringene. Det var ikke rett i og med at Halsa ikke var tilstede. I tillegg må det gjøres et arbeid når det gjelder prioriteringene. Noe vil bli tatt ut og noen prosjekter vil skifte plass. Samtidig fikk vi et klart råd fra fylkene: Prioriter i bolker - trafikksikkerhet, gang- og sykkelveg og mindre prosjekter/anlegg, forteller Heggem. Større prosjekter i vegsammenheng er over 100 millioner kroner.
- Derfor har vi alt bestemt oss for at vi ordførere i de fem kommunene skal møtes alt i neste uke for å sjå på prioriteringene. Det er ambisjonene. Videre må vi være klar over at dette er langsiktig arbeid og vi må være realistiske. Samtidig var dagen nyttig for å bli kjent med når ulike tog går. Nå må vi arbeide ut fra der vi står i dag og ikke tenke for mye på det som har skjedd, være realistiske og sjå kva vi får til, sier han.