Refstie, Nyheim og Svinvik

På leting etter det mest skånsomme alternativet

Ordførerne i Surnadal og Sunndal, Lilly Gunn Nyheim og Ståle Refstie, var mandag kveld på befaring hos grunneier Sven Olav Svinvik i Svinvika. Et tyvetalls listekandidater fra Arbeiderpartiet i de to kommunene og partiets andrekandidat til fylkestinget, Tove-Lise Torve, var med for å orienteres om kryssingsalternativene for Todalsfjordsprosjektet.

Med likelydende vedtak i Surnadal kommune, Sunndal kommune og i Møre og Romsdal fylkeskommune er innsats- og samarbeidsviljen større enn noen gang, melder Nyheim og Refstie. Vedtakene i mai endte med broløsning for kryssing av fjorden mellom Svinvika og Rakaneset, men den endelige avgjørelsen for nøyaktig hvor broendene skal legges på de to fjordsidene gjenstår.

- Det vil bli en inngripen i området, men målet er å gjøre skadene så små som mulig. Vi må unngå ødeleggelser på skog, gårder og arboretet, sier Lilly Gunn Nyheim.

- Det er derfor så mange listekandidater møter her i kveld. Arbeiderpartiet vil lytte til grunneier og interessenter i området for å finne alternativet som skaper minst konflikter. Det som er mest ønskelig for grunneier og interessenter kan være krevende å gjennomføre, men ikke umulig, mener Tove-Lise Torve.

- Dette er det viktigste samarbeidsprosjektet for kommunene, for regionsutviklingen og for næringsutviklingen. Bærebjelken i det hele er å få realisert ferjefri forbindelse og dermed en døgnåpen region på Nordmøre, sier Ståle Refstie.

Han understreker at det nå er viktig å få mer detaljerte reguleringsplaner og konkrete skisser som kan erstatte tvil og tro i prosessen.

 

Fordeler og ulemper

I dag eksisterer det tre hovedalternativer for Svinvikområdet. To av kryssingsalternativene betyr en betydelig inngripen i grunneier Sven Olav Svinviks gård på surnadalssiden og en annen gård på sunndalssiden. Det tredje alternativet skåner begge gårder, dyrket mark og Svinviks arboret, da det kobles direkte til midten av Svinviktunnelen. Dette alternativet vil kreve omfattende og sannsynligvis krevende ombygging med blant annet rundkjøring inne i tunnelen.

Det var sistnevnte alternativ som ble mest diskutert under mandagens befaring.

Bygging av tunnel på surnadalssiden er vedtatt i prosjektet og vil havne på oversiden av fylkesvei 671. Den nye veiens laveste punkt fra bro til tunnel vil være ved parkeringsplassen, derfor må det lages fyllinger for å utjevne høydeforskjellene – via Svinviks gårdstun.

- Fyllingene vil bli på høyde med fjøstaket. Det er helt fortvilet, sier Svinvik.

To av kryssingsalternativene tilsier med andre ord at veien enten legges tvers gjennom gårdstunet eller på oversiden av gården med grense tett inntil arboretet. Det gjør at Svinvik ikke bare bekymrer seg for utsikten, men for støy, forurensning, tap av areal og for konsekvensene for arboretet. Samtidig blir fremtiden usikker for sønnen Tore som skal overta gården. Svinvik ønsker derfor sterkt at det tredje alternativet blir vedtatt, hvor kryssingspunktene går fra Svinvikkammen på surnadalssiden til Skiftneshammaren på sunndalssiden.

Svinvik fikk klar støtte hos politikerne. Tove-Lise Torve så mange fordeler med grunneierens forslag:

- Med dette alternativet unngår vi å rasere to gårder, det er fastere grunn, tunnelen på sunndalssida blir kortere, det blir mindre støy, broen kan bli et vakkert skue fra arboretet, og med de rette tilretteleggingene kan arboretet dessuten få et oppsving.

Oversikt Svinvikgården med åker_690x462.jpg

Svinvikgården. I to av kryssingsalternativene går veien enten på oversiden av gården, til høyre i bildet, eller tvers gjennom gårdstunet.

Sven Olav Svinvik peker på Rakaneset_690x391.jpg

Sven Olav Svinvik peker over på "nabogården" på Rakaneset. Der er det 40 meter med løsmasse før man kommer ned til berget, forteller Svinvik.

Storkammen til Skiftneshammaren_690x397.jpg

I det tredje alternativet legges broen mellom Svinvikkammen til venstre og Skiftneshammaren som skimtes nede i vannkanten til høyre i bildet.

 

Veien videre

Nå skal plankonsulentene for Surnadal og Sunndal kommune, Inge Skogheim og Gunnar Olav Furu, se nærmere på kryssingsalternativene i samråd med fylkesadministrasjonen og Statens vegvesen. Skogheim og Furu må så legge frem konkrete forslag, skisser og kalkyler for ordførerne. Det foreligger foreløpig ikke konkrete kostnader for de tre kryssingsalternativene, men Nyheim anslår mellom 1,8 til 2,4 milliarder.

- Det er viktig at vi gir klare signal tidlig, så alle detaljer i alle alternativene ligger fremme for plankonsulentene. Slik får vi også mer styring med prosessen, sier Refstie.

Ordførerne ønsker å integrere prosjektet i kommunenes planer allerede tidlig neste år. De har i tillegg diskutert en eventuell overtagelse og ledelse av selskapet Todalsfjordprosjektet AS, hvor det letes etter en ny daglig leder som skal overta etter Bergsvein Brøske.

- Kommunene ønsker å overta prosjektet. Slik kan vi få fortgang og trøkk i prosessen, og ta det «hjem», sier Nyheim.

Både ordførerne, fylkestingskandidaten og listekandidatene har dermed målene klare for kommende periode.

- Dette var et virkelig positivt initiativ fra Lilly Gunn. Prosjektet er viktig for både Surnadal og Sunndal, ja hele regionen. Nå er det viktig at vi politikere sørger for at alle alternativene blir seriøst utredet, med grundige kalkyler som tar med alle detaljer i totalregnskapet – ikke bare byggekostnadene, sier Torve.

- Vi jobber mot felles mål og med felles innsats. Hele prosessen fortjener å få fortsette, fastslår Refstie. Han får støtte av ordførerkollega Nyheim.

- Det er viktig at Arbeiderpartiet beholder roret i begge kommunene etter valget, for da får vi presse på videre, sier Nyheim.

Arbeiderparti Sunndal og Surnadal_690x400.jpg

Lærevillig og positiv gjeng. Bak listekandidater for Ap i Surnadal og Sunndal. I front f.v. varaordfører i Sunndal Janne Merete Rimstad Seljebø, ordfører i Sunndal Ståle Refstie, ordfører i Surnadal Lilly Gunn Nyheim og andrekandidat til fylkestinget Tove-Lise Torve.

Sven Olav Svinvik med Ap_690x410.jpg

Sven Olav Svinvik (t.h.) hadde et takknemlig publikum på befaring.