Positivt fokus på 8. trinn
Rindal ble nylig kåret til årets lokalsamfunn med MOT. I dag fikk Trollheimsporten være med på MOT-besøk på 8. trinn ved Rindal ungdomsskole. Der handlet det om positivt fokus.
MOT bevisstgjør ungdom til å ta egne valg og vise mot
- MOT til å leve, MOT til å bry seg, MOT til å si nei.
Det er MOT-informatørene Åse Børset og Anne Forsberg Røen som har MOT-besøkene på 8. trinn ved Rindal Ungdomsskole. I dag var også Jo Trønsdal Bævre med. Han er regionleder i MOT for region Nord-Norge og Midt-Norge, og samtidig har han en 10% stilling som MOT-koordinator i Rindal.
MOT har flere besøk i 8. trinn i starten av skoleåret. Det kan jo være mange følelser i sving når man begynner på en ny skole, og får nye elever i klassen, sier Åse Børset.
MOT har følgende mål for dette besøket med positivt fokus:
- Fokus, ro og oppmuntring
- Bevisstgjøring av kraften i positivt fokus
- Bevisst gjøring av oppmuntring som vekstmiddel
- Styrke selvbildet
MOT-informatørene håndhilser på hver og en når elevene kommer inn i klasserommet. Så kjører de en livlig "oppvarming" for å få opp stemningen. I dag fortsatte de med en konkurranse mellom jentene og guttene, der det var viktig å holde fokus for å vinne. Elevene måtte også minne hverandre litt på det innimellom. Jentene tok først ledelsen, guttene ledet lenge. På slutten var det helt jevnt, før jentene vant.
Viktig å holde fokus
Så tok de en prat om hva elevene ønsker seg av en time som dette, og hva MOT-informatørene ønsket fra elevene. Man kan gjerne være blid og glad, positiv, rekke opp handa og ikke snakke i utide, være lyttende og følge med, og være bevisst på å ha et positivt kroppspråk, ble de enige om.
Favorittfølelsen
Vi har alle forskjellige favorittfølelser, forklarte Anne. Hvis vi forteller hva som er favorittfølelsen vår, så er det mye større sjanse for at vi får oppleve den oftere. Vi kan ofte hjelpe hverandre med å få slike gode følelser, sa hun. Oppgaven for elevene ble da å tenke ut hva som var akkurat deres favorittfølelse.
Det var veldig forskjellig hva elevene svarte. Noen har sin favorittfølelse når de er på trening, eller når de sitter på en hest. Favorittfølelsen kan være i det å få skikkelig konkurranse fra andre. Noen synes at det beste er å ha gjort noe bra eller å vinne en konkurranse. Det kan være en fotballkamp, håndballkamp, det kan være å løpe fortest eller gå fortest på ski. Noen synes favorittfølelsen er å få andre til å le, og noen synes det beste er å le godt selv. Noen får sin favorittfølelse når de endelig er ferdig med leksene, andre når de kommer hjem på en fredag og vet at de ikke har lekser, kanskje blir møtt av hunden. Favorittfølelsen kan være å opptre, f.eks synge for mange mennesker. Det kan også være å våke en lørdag eller søndag morgen og vite at i dag har jeg ingen planer. Favorittfølelsen kan være å sitte på en morsom karusell, eller å bli invitert med på noe, f.eks på kino. Eller å være hjemme alene og gjøre akkurat det man har lyst til.
"Klump i magen"
Åse fortalte at nå ville hun plassere en av elevene på en stol, for å synge for alle. Det skulle helst ikke være en som liker å opptre heller... Det tok litt tid å bestemme seg for hvem som skulle plukkes ut. Syngingen ble det heller ikke noe av, for hensikten var at ihvertfall noen av elevene fikk kjenne litt på "klumpen i magen". Noen har denne klumpen i magen hver eneste dag, forklarte Åse. Det kan være noe som er vanskelig hjemme, problemer på skolen, eller andre ting. Hva kan vi gjøre for å hjelpe hverandre slik at det føles litt bedre? spurte Åse. Det kom mange gode forslag her. Man kan si hei, inkludere andre i samtalen, spørre om de vil være med på noe. Det er mye man kan gjøre for de som ikke har det lett.
Samarbeid
Neste øvelse handlet om samarbeid. Her får man også testet intimsonen sin, styrke, balanse og koordinasjon. Og ikke minst fokus. Å klare oppgavene sammen gir en god følelse.
"Drittsekk"
En av guttene fikk en sekk på ryggen. Denne sekken er en "drittsekk", forklarte Åse. Dette illustrerer de vonde opplevelsene vi tar med oss gjennom livet. Disse opplevelsene putter vi opp i "drittsekken" og bære dem med oss, alt vi har opplevd samles her, sa Åse. Dette illustrerte hun ved å putte vonde opplevelser opp i sekken: "Da jeg ikke ble invitert i bursdag", "Da mormor døde", "Da hunden min måtte avlives", "Da mor og far skilte seg","Da jeg skjøt selvmål i fotballcupen"... Sekken ble tyngre og tyngre.
Ikke alle har like mye i sin sekk, sa Åse. Noen har opplevd lite, noen har opplevd mye. Når vi begynner i en ny klasse vet vi ikke hvor mye de andre i klassen har i sin sekk, sa Åse. Det vises ikke utenpå. Vi kan velge at alt det vanskelige vi har i sekken blir en unnskyldning for å være sur og sint. Men vi også kan gjøre et annen valg, kanskje kan vi se på problemen i sekken, bli ferdig med noen av dem og plukke dem ut. Da kan vi heller fokusere på det positive.
Vi kan også hjelpe hverandre å gjøre sekken lettere å bære. Det hjelper å ha en god venn, noen å snakke med, få gode opplevelser, gi hverandre komplimenter, si hei, løfte blikket og smile til andre!
Oppmerksomhet
Åse ba ei av jentene om å komme fram og fortelle hva som hadde vært gøy med denne dagen. Selv tok hun fram telefonen og vandret rundt med den og sa bare ja og ha til det eleven fortalte. Det var ganske ubehagelig å se på for de andre elevene, og illustrerte godt et vanlig hverdagsproblem for mange. Da Åse la vekk telefonen og ba eleven fortelle på nytt, ble det hele en helt annet opplevelse. Så viktig er det å fokusere positivt på hverandre, og kanskje legge vekk telefonen av og til...
Lommelykt
Anne fikk elevene til å forestille seg et rom hvor alt var stygt, og mørkt. Det var bare ett fint bilde på den ene veggen i rommet. Vi tar fram lommelykta og lyser på det fine bildet, vi fokuserer da på den ene tingen som er positiv. Det samme skal vi gjøre med andre mennesker. Noen ganger må vi kanskje lete lenge, men da er det bare enda større grunn til å fortsette å lyse. Vi skal finne positive egenskaper hos alle, og da er det det vi skal fokusere på, forklarte Anne. Alle skal ikke være bestevenner, men alle har rett til å ha det bra, sa hun.
Så satte elevene seg i ring på gulvet. Lommelykta ble sendt rundt, og alle skulle si noen positivt om den som satt til høyre for seg. På den måten fikk alle noen gode ord å huske, og ta med seg videre.
Lærerstudenter:
Fire studenter er på plass på Rindal Skole denne uka. De tar lærerutdanning ved HiST. De er på Rindal skole i to uker i høst, og kommer tilbake i tre uker etter jul, kunne de fortelle. I MOT-timen i dag observerte de bare, men ellers underviser de i matte, naturfag, kroppsøving og kunst og håndverk på 8. trinn. Da forbereder en av studentene timen og kjører undervisningen, mens de andre observerer.
De fire studentene er (f.v) Stine Fritz, Mikkel Stensaas, Susanne Sjøstedt og Toril Nystuen.
Jo Trønsdal Bævre, Anne Forsberg Røen og Åse Børset med en passende bakgrunn i amfiet på Rindal ungdomsskole
Årets MOT-informatør og Årets lokalsamfunn med MOT:
Åse Børset ble nylig kåret til Årets MOT-informatør i region Nord-Norge og Midt-Norge. Samtidig ble Rindal kommune kåret til årets lokalsamfunn med MOT. Åse synes at kommunen sin utmerkelse er mye viktigere enn hennes egen. - Men det er jo ikke sikkert at alle er enige i det ;)
Åse vil presisere at hun deler æren for denne prisen med Anne, som hun har samarbeidet med i denne jobben i så mange år. Anne har vært med MOT i flere år og hun har vært et avgjørende bindeledd opp mot skolen. Hun har vært helt avgjørende for at MOT har blitt så populært på skolen, sier Åse. Anne har en akkurat like stor del i denne prisen som jeg, sier hun.
Åse Børset og Jo Trønsdal Bævre med diplomene for Årets MOT-informatør og Årets lokalsamfunn med MOT. Kommunens utmerkelse har fått hedersplassen ved resepsjonen på kommunehuset.