Reisebrev fra flystevnet på Rygge
Arnold Grytbakk fra Verdalsøra har sendt oss et reisebrev fra da han var på flystevne på Rygge. Pluss et bilde fra da han selv var med som deltaker i 1958.
Fredag den 21.august var vi fire fra Verdal som gikk gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes for å ta Norwegian sin Boeng 737 til Rygge Flyplass ved Moss. Turen tok 40 minutter. Drosjen fra flyplassen til Moss (ca 10 km) tok 15 min.!
Vi tok inn på et lite, men trivelig hotell ved navn Mitt hotellsom ligg like ved jernbanestasjonen i Moss.
Siden vi fire var mer enn gjennomsnittet flyinteressert, skulle vi på flystevnet på Rygge flyplass lørdag 22. august.
For min egen del var det en spesiell opplevelse å komme tilbake etter 51 år .
I 1958 var jeg flymekaniker på 332 skvadron og hadde ansvaret for en jetjager av typen F-86F Sabre som var et av fire andre fly av samme type, og som deltok med en oppvisning i flyakrobatikk, som etter min vurdering var like tøff som de som deltok i år. Flygeren som ledet Flying Joker teamet ble senere general.
På årets flystevne deltok fly fra 2.verdenskrig som Spitfire og Mustang. Dessuten fløy en modell av flytypen Bleriot som var det første som fløy over den engelske kanal 25 juli 1902.
Norsk flyging kan føre sin historie tilbake til 1909. Hundreårsjubileet ble feiret på Rygge med deltagere fra inn og utland. Både sivile og militære fly deltok.
For trekvart århundre siden opplevde Kristiania-borgerne med store øyne luftballongen Norge, som sakte gled over himmelen. I dag opplever vi jetfly som farer over himmelen i Mach 2 (to ganger lydens hastighet). De mennesker som har kunnet følge denne utviklingen, helt fra nordmenns første forsøk på å erobre luftrommet til dagens regelmessige passasjerruter over hele verden, har opplevd en tidsepoke som ingen annen før i historien.
Søndag 23.august var det tid for å sette kursen nordover til Værnes etter to dager med mye støy og dristige øvelser. Vi kom gjennom sikkerhetskontrollen denne gang også, men med en vannflaske i minus som kontrolløren sa han skulle sende over til staten!


Tysk fokker fra 1. verdenskrig og en tett formasjon med engelske piloter.


Spitfire og Mustang.


Patroulle Suisse med 6f-5ET tiger og Bleriot.
Verdalingen på Rygge flystevne og Luftforsvarets første jetjager.

Sender også et bilde av "mitt fly"; AH-Z i tett formasjon på flystevne i 1958.
Tekst og foto: Arnold Grytbakk