Rindalshytter lanserer ny hytte
Rindalshytter lanserer sin nye hytte "Gapahuk" denne uken. Hytta er tegnet av det anerkjente arkitektkontoret Snøhetta.
Snøhetta har mer enn 180 ansatte fra 30 forskjellige land, og er verdenskjent for sitt arbeid med blant annet Ground Zero i New York, Operaen i Oslo, og Alexandria-biblioteket i Egypt.
- Tanken om et eventuelt samarbeid var nesten på grensen av et innfall for ca. et år siden. Med usikre fingre ble det formulert en e-post til Snøhetta med spørsmål om de kunne ha interesse av et slikt prosjekt. Etter litt fram og tilbake, hadde vi et informasjonsutviklingsmøte, og da var det full klaff. De likte produktene vi hadde fra før, profilen vår og måten vi tenkte på. Denne helheten gjorde at de hadde lyst til å starte et samarbeid med oss. Det er første gangen de samarbeider med en ferdighytteprodusent. Det blir stas for oss å sette Snøhetta-logoen sammen med Rindalshytter-logoen. Det har vært en drøm å jobbe sammen med Snøhetta. De har vært veldig profesjonelle, og har vist en genuin interesse for at vi skal lykkes sammen, forteller Per Ivar Hyldbakk, daglig leder i Rindalshytter.
Hytta, som har fått navnet «Gapahuk», har et bebygd areal på 133 kvadrat, og et bruksareal på 90 kvadrat. Den er tilpasset skrått terreng, og har uterommet i fokus.
- Tanken er at vi skal være tett på naturen. Hytta har en introduksjonspris på 1 350 000,- for byggesettet, omtrent det samme som Lysthusa vår. Vi vet selvsagt ikke hvor lang tid det tar å bygge den enda, så vi oppfordrer folk til å ta kontakt med oss for at vi skal kunne sette oss ned og se på hvor den skal bygges, hvordan det er med transport o.l, for så å få en pris ut fra det.
Noen av samarbeidspartnerne våre har allerede sagt at de vil ha hytta, selv om det er litt for tidlig i løpet til at vi har solgt noen enda, sier Hyldbakk.
Rindalshytter har det siste året nesten doblet omsetningen sin, og som konsekvens av dette har de ansatt 10-12 nye personer i bedriften. I tillegg har de også investert i ny sag, en stor investering for å produsere byggesettene.
- Den øker ikke bare kapasiteten, men også nøyaktigheten på byggesettene våre. Kvatro takstol og element i Surnadal hjelper oss med produksjonen av den nye hytta nå i starten. Vi håper selvsagt på at «Gapahuk» skal være med å bidra til ytterligere økt omsetning. Det er stor interesse for hytta nasjonalt, og ettersom Snøhetta bruker sine kanaler for å markedsføre dette, regner vi med en internasjonal interesse også. Vår felles pressemelding vil ikke bare gå ut her til lands, men også til Snøhettas samarbeidspartnere og kontor rundt omkring i verden.
Vi håper også at vi får flere muligheter til å samarbeide med Snøhetta, avslutter Hyldbakk.
F.v; Per Ivar Hyldbakk, daglig leder i Rindalshytter, Beate Strømøy, markedsansvarlig i Rindalshytter, seniorarkitektene Anne Cecilie Haug og Andreas Joyce Nygaard fra Snøhetta.
"Gapahuk" som fjordhytte.
"Gapahuk" som fjellhytte.
Alle foto: mir.no