
Rita Settemsdal i Aftenposten
Rita Settemsdal har oftest handballdrakta på når hun dukker opp i lokalmedia, men denne gangen var hun i riksmedias søkelys i forbindelse med nøkkelhullprodukter. Foto: Mari Vattøy.
Utgangspunktet for artikkelen i Aftenposten er Kiwis reduksjon av prisen på nøkkelhullsprodukter, og at dette igjen har ført til priskrig mellom matkjedene på disse matvarene. Dette har så i neste omgang ført til at nøkkelhullmerket er blitt fjernet på en rekke varer. - Nøkkelhullmerket gjør det lettere for oss forbrukere å velge, så det er jo synd om det kommer til å forsvinne på en rekke varer, selv om varene er like sunne, sier Rita Settemsdal til Aftenposten. Hun forteller til riksavisa at hun kjenner godt til merket og vet at mange bruker nøkkelhullet som veiledning når de står i butikken. Hun sier håpet hennes er at de produsentene som fjerner nøkkelhullet kan få frem fettprosenten og sunnheten på en annen måte. Hun tror at det finnes mange bevisste forbrukere som vet hva de kjøper, men stiller ifølge Aftenposten spørsmål ved om merkeordningen fungerer som den skal hvis konsekvensen er at merket forsvinner. Fra et folkehelseperspektiv er det viktig at folk velger rett type mat. Det er lettere å velge når varen er merket med nøkkelhull, sier Settemsdal til Aftenposten.
Les mer på aftenposten.no.