Så vidt over landsgjennomsnittet
Hvert år sjekker Forbrukerrådet servicenivået, tilgjengeligheten og informasjonskvaliteten i alle av landets kommuner. Ved å utgi seg for å være privatpersoner, har Forbrukerrådet henvendt seg til alle kommune på e-post, telefon og via kommunenes nettsider. Både Surnadal og Rindal er over landsgjennomsnittet, men med minst mulig margin.
Landsgjennomsnittet ble 60 poeng, og Forbrukerrådet har bare gitt godkjentstempel til kommuner med minst 75 poeng. Surnadal endte opp med 63,7 poeng, noe som betyr 157.plass på landsbasis og 9.plass i fylket. Rindal fikk 62 poeng i testen, og endte opp på 184.plass på landsbasis og 10.plass i Møre og Romsdal.
Rollag i Buskerud ble testens vinner med 88,9 poeng. Aukra i Møre og Romsdal ble dårligst av alle med bare 26,8 poeng.
Forbrukerrådets kommunetest ble gjennomført i mai og juni 2013.
Hver kommune fikk 19 henvendelser fordelt på seks sektorer: «Barn og skole», «Tekniske tjenester», «Sosiale tjenester», «Pleie og omsorg» og «Fritid og kultur». Det ble sendt tre separate e-poster og ringt to telefonsamtaler til hver kommune. Og hos hver kommune ble det lett etter 14 forskjellige informasjonselement på internett. Typiske spørsmål har vært prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen. Dersom e-posten ikke er besvart innen fem virkedager, får kommunen ikke poeng for svartid. Likevel legges det vekt på svarkvalitet dersom svaret kommer innen 10 virkedager. Svar etter 10 virkedager gir ingen poeng.
Forbrukerrådet har testet i hvilken grad kommunene gir god informasjon om forskjellige tjenester, ikke tjenestenes innhold og kvalitet. Til sammen er de 428 kommunene i Norge, samt Oslo kommune med sine 15 bydeler, testet på 18.163 punkter.