Savner ei fremtid i bygda

Elevene på VG2 barne- og ungdomsarbeiderfag ved Surnadal vidaregåande skole går en usikker vår i møte. Fra og med sommeren trenger seks av de lærlingeplass, noe som er mangelvare i området.

VG2 barne- og ungdomsarbeider januar 2015_690x558.jpg

Bak f.v. Rachel Aabel, Lene Kvande, Charlotte Dahl, Emma Saksen Ulvund, Martha Kvendset, Randi Østbø, lærer Toril Storrøsæter. Foran Mali Røen Skjermo og Lars Olav Kirkholt.

 

- Hvorfor er det slik? spør Charlotte Dahl.

Emma Saksen Ulvund mener at samtlige av de andre yrkesfagene ved skolen har full oppdekning på lærlingeplasser, dette gjelder også helsearbeiderfag. Det er et stort antall barnehager, skoler og andre institusjoner hvor elevene kan gjennomføre lærlingetiden både i Surnadal og Rindal, men kun én plass er ledig til sommeren etter det elevene kjenner til.

Lærlingetiden går over to år og elevene må ha vært innom både barnehage og skole i løpet av den tiden. Randi Østbø forteller om sin praksistid på en skole i Surnadal hvor hun ble takket stort for hennes solide assistentarbeid. Den fast ansatte assistenten hadde vært bortreist, og det var mye sykdom på skolen – for øvrig den eneste skolen som tilbyr lærlingeplass i Surnadal.

 

Vil bli

Martha Kvendset er skuffet over at man må flytte hjemmefra så tidlig kun for å få seg lærlingeplass. – Det er for dårlig! slår hun fast og får stor støtte av klassekameratene. Elevene ønsker naturligvis å bli i hjembygda, men kommunen kan ikke forvente at vi blir værende når tilstanden er slik, mener elevene. De fleste ser seg nødt til å flytte til Kristiansund, Trondheim eller Sunndalsøra.

 - Hva er vitsen med å tilby faget hvis det ikke finnes lærlingeplasser? spør Lene Kvande.

- Vi går rett og slett på en smell, sier Østbø oppgitt. - Motiverte starter vi på et løp hvor vi har troen på at vi kan bli akkurat det vi har lyst til å bli, men så stopper det opp på andreåret.

 

Langt over anbefalinger

Rektor Mons Otnes kommenterer at han jobber med saken og skal i møte med kommunen i løpet av februar. Personalsjef i Surnadal kommune, Inger Nordby, bekrefter at hun og kommunalsjef for oppvekst, Astrid Mogstad Høivik, skal i møte med Otnes. Nordby jobber i hovedsak med rekruttering, tilrettelegging og oppfølging av lærlingeprosessen i samarbeid med opplæringskontoret. Det er for tiden ni lærlinger ute i kommunen samt én med opplæringskontrakt, forteller Nordby.

Ordfører Lilly Gunn Nyheim forteller at det å fordele lærlingeplasser på de ulike fagene ikke er et politisk anliggende.

– Vi politikere legger kun rammebetingelsene for lærlingeordningen, opplyser Nyheim. Og med rammebetingelser som gir ni lærlinger og én på opplæringskontrakt har Surnadal kommune nærmest doblet det anbefalte antall lærlingeplasser. KS (Kommunenes Sentralforbund) anbefaler nemlig én lærling pr. 1000 innbyggere. Surnadal har 6000.

– På oppfordring fra Ida Andrine Heggset (Ap) ble antall lærlingeplasser dessuten økt med to for noen år siden, sier Nyheim.

 

Ikke et nytt problem

Få lærlingeplasser er nemlig ingen fersk nyhet. Tilbake i 2011 kommenterte Heggset følgende: «Slik situasjonen er i dag har Surnadal en god videregående skole med et bredt fagtilbud, men dessverre alt for få lærlingeplasser. Det er mye snakk om at vi vil legge til rette for at ungdommene skal komme tilbake til bygda vår etter endt utdanning, men det er minst like viktig at vi tar vare på de som ikke vil flytte bort. Det skal ikke være nødvendig at elever som går yrkesfag ikke skal få fullføre utdanningen sin i kommunen vår». Les hva Trollheimsporten skrev om dette i 2011.

Lilly Gunn Nyheim har troen på at det gode samarbeidet mellom skolen og kommunen vil fortsette også i denne saken. På det tidligere nevnte møtet i februar, som ikke er politisk og hvor det er administrasjonen i kommunen som er representert, vil skolens ønsker og kommunens behov legges fram. En optimal løsning for ønsket antall lærlingeplasser og dertil fagfordeling basert på kommunens tilgjengelighet og opplæringskompetanse, vil så fattes av administrasjonen.

På spørsmål om hvorfor akkurat barne- og ungdomsarbeiderfaget ser ut til å mangle lærlingeplasser i forhold til de andre yrkesfagene, repliserer Nyheim raskt at det ikke er tilfelle.

– Jeg har kjennskap til at elever på andre fagutdanninger også må ut av kommunen for å få lærlingeplass. Det er selvsagt beklagelig, men barne- og ungdomsarbeiderfaget er ikke unikt i så måte.