Jan Ivar Engebretsen

Sitter hjulene på?

I løpet av 22 dager i april rykket NAF Assistanse ut til 41 bilførere som mistet hjul under kjøring. – Det understreker hvor viktig det er å etterstramme hjulbolter og muttere etter hjulskift, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.



Totalt hadde NAF 671 assistanser knyttet til hjul i tidsrommet 8. til 30. april. Som vanlig er det punktering som topper listen over denne typen assistanser, med løse hjulbolter på andreplass.

- Dette er unormalt høyt, men har sammenheng med hjulskift fra vinter- til sommerdekk. For dårlig tilskrudde hjulbolter og muttere er et problem for trafikksikkerheten. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier Engebretsen. – Vi oppfordrer folk til å skifte hjul selv, men hvis man velger å la andre gjøre det må man få en garanti for at hjulboltene eller mutterne er skrudd til med riktig moment. I tillegg må man ettertrekke etter at man har kjørt om lag 30 kilometer, fortsetter han.

Assistanseårsaker relatert til hjul:

Årsak og Antall:

Punktering 275

Punktering uten reservehjul, for store hull til å reparere med skum 146

Løse bolter under kjøring 78

Mistet hjul under kjøring 41

Feil hjulbolter pga annen felg på reservehjul 34

Knekte hjulbolter 20

Hjulbolter tiltrukket for hardt 19

Falt av jekken 17

Punktering på to hjul samtidig 16

Overrasket av snøvær på sommerhjul 11

Punktering på tilhenger 10

Manglet jekk 4


Punktering som ikke lar seg reparere er en betydelig assistanseårsak. Mange nye biler har ikke reservehjul, men skum som skal lappe dekket. NAFs tall viser at det er en del som får for store hull i dekkene til at de lar seg reparere med skum.

- Det er lov å ha et av vinterdekkene i bilene som reservehjul i sommerhalvåret, avslutter Engebretsen.
NAF