
Et leserinnlegg av Emil Gåsvand
Skal industrien betale?
På samme side i Driva har Ståle Refstie og Tove-Lise Torve et langt
skryteinnlegg om hva regjeringen har gjort og vil gjøre for å beholde
norsk al. produksjon. Det mest sannsynlige er at Norsk Hydro vil komme i
samme situasjon som Norske Skog og REC (solcelle). Altså nedlegging av
produksjon i Norge. Da er Drivas redaktør , norsk politi og
Transportarbeiderforbundet i alle fall kvitt disse trailerne.
Så over til lokal industri. Jeg kjenner ikke til en eneste bedrift her som
leier inn utlendinger til utkjøring av sine produkter. Derimot går all
transport av råstoff og ferdige produkter fra utlandet inn til bedriftene
på utenlandske biler og det er ikke vår oppgave å bestemme hvilke biler
som levrandørene skal bruke.Dagens utenlandske trailere er i hovedsak
semitrailere med enkel boggi på trekkvogna i motsetning til norske som har
dobbel boggi som gir vesentlig bedre fremkommelighet på vinterføre. Det
som nå skjer er at vegnettet på Østlandet får slik standard at det er
godkjent for 25 meter lange vogntog. Dette medfører 25 prosent rimeligere
frakt enn vi som driver her i distriktet. Forverring av
konkurranseforhold, medfører nedbygging av industrien,så kanskje
problemene med utenlandske trailere løser seg av seg sjøl.
Oljefondet har lånt den tyske stat 60 milliarder nkr. for å utvide
vegnettet i tidligere Østtyskland, mens staten driver og klatter rundt
Vinjefjorden,fint for tyske turister,men hjelper ikke oss.
Forøvrig vil jeg minne redaktøren i Driva om at 3 har mistet livet i vårt
distrikt siste halvåret, alle på RV 39 hvor norske trailere har vært
innblandet.
Rindal 09 januar 2012
Emil Gåsvand