Leserinnlegg _200x200

Et leserinnlegg av Emil Gåsvand

Skal industrien betale?

Viser til gårsdagens leder i Driva 9. januar, skrevet av redaktør Sigmund Tjelle. Her blir det henvist til en ulykke på Oppdal hvor et vogntog lastet med aluminium traff en sivil politibil. Jeg kan tenke meg at Norsk Hydro som nå får en pris på 2000 til 2100 dollar pr. tonn er på desperat jakt etter å kutte utgifter for å beholde norsk al. produksjon, skriver Emil Gåsvand i dette leserinnlegget.


 På samme side i Driva har Ståle Refstie og Tove-Lise Torve et langt
 skryteinnlegg om hva regjeringen har gjort og vil gjøre for å beholde
 norsk al. produksjon. Det mest sannsynlige er at Norsk Hydro vil komme i
 samme situasjon som Norske Skog og REC (solcelle). Altså nedlegging av
 produksjon i Norge. Da er Drivas redaktør , norsk politi og
 Transportarbeiderforbundet i alle fall kvitt disse trailerne.

 Så over til lokal industri. Jeg kjenner ikke til en eneste bedrift her som
 leier inn utlendinger til utkjøring av sine produkter. Derimot går all
 transport av råstoff og ferdige produkter fra utlandet inn til bedriftene
 på utenlandske biler og det er ikke vår oppgave å bestemme hvilke biler
 som levrandørene skal bruke.Dagens utenlandske trailere er i hovedsak
 semitrailere med enkel boggi på trekkvogna i motsetning til norske som har
 dobbel boggi som gir vesentlig bedre fremkommelighet på vinterføre. Det
 som nå skjer er at vegnettet på Østlandet får slik standard at det er
 godkjent for 25 meter lange vogntog. Dette medfører 25 prosent rimeligere
 frakt enn vi som driver her i distriktet. Forverring av
 konkurranseforhold, medfører nedbygging av industrien,så kanskje
 problemene med utenlandske trailere løser seg av seg sjøl.

 Oljefondet har lånt den tyske stat 60 milliarder nkr. for å utvide
 vegnettet i tidligere Østtyskland, mens staten driver og klatter rundt
 Vinjefjorden,fint for tyske turister,men hjelper ikke oss.

 Forøvrig vil jeg minne redaktøren i Driva om at 3 har mistet livet i vårt
 distrikt siste halvåret, alle på RV 39 hvor norske trailere har vært
 innblandet.

 Rindal 09 januar 2012

 Emil Gåsvand