Statnett informerte om den nye kraftlinja

Onsdag inviterte Surnadal Sparebank til åpent informasjonsmøte med Statnett. Tema var den nye kraftledningen Snilldal - Surna og transformatorstasjonen som skal bygges på Harang.

Anne Polden Asgeir Vagnhildhaug og Martha Hagerup Nilsson.jpg
F.v. Anne Polden, Asgeir Vagnhildhaug og Martha Hagerup Nilsson.
 

Anne Polden i Surnadal Sparebank forteller at de bankansatte har ønsket seg mer informasjon om den nye kraftlinja, så de inviterte Statnett til å komme og informere om dette. Kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilsson og areal- og miljøplanlegger Asgeir Vagnhildhaug i Statnett var i Surnadal for å holde et informasjonsmøte for Surnadal kommune, så de tok turen innom Surnadal Sparebank også. Møtet var åpent for alle interesserte.


250 km lang kraftlinje til Namsos

Martha Hagerup Nilsson forteller at kraftlinja Namsos - Surna blir 250 km lang. Strekningen Snilldal - Surna er en del av dette. Kraftledningen på 420kV bygges for å legge til rette for vindkraftutbygginga på Fosen, Snillfjord og Hitra.

Kraftledningen Snilldal - Surna blir 63 km lang. Her skal det settes opp 175 master, noen som utgjør 3000 tonn stål til sammen. Den første masta ble montert i Snillfjord i februar i år. Martha Hagerup Nilsson forteller at de kunne ønsket seg mer tæle i vinter, men ellers har arbeidet gått helt etter planen så langt.

Traseen må naturligvis ryddes, og det skal tas ut store mengder tømmer. Dette arbeidet starter sannsynligvis allerede i neste uke i Surnadal.


Stor aktivitet i Øvre Surnadal

Det skal også bygges en transformatorstasjon på Harang i Øvre Surnadal. Arbeidet med dette er allerede godt synlig i området rundt Sagatun. Statnett og en av hovedentreprenørene, Johs. J. Syltern, har opprettet byggekontor ved Sagatun. 

Martha Hagerup Nilsson forteller at alle brakkene ved Sagatun er kontorbrakker. Folk som arbeider med dette prosjektet bor på Vårsøg Hotell og ved andre overnattingssteder i bygda. Noen bor også privat.

Byggekontro ved Sagatun.jpg
Brakkene ved Sagatun er kontorbrakker. Statnett og maskinentreprenøren Johs. J. Syltern har byggekontor her.
 

Det skal bygges en veg opp til Surna transformatorstasjon. Vegen går opp et stykke vest for Sagatun. I tillegg bygges det en del stikkveger fra fv65. Det vil lette uttak av tømmer som må tas ut fra vegtraseen og tomta. Den nye vegen oppe i lia vil bli godt synlig i terrenget, i hvert fall de første åra. Men Statnett vil sørge for at det skal se så bra ut som mulig på sikt. 

Det er utarbeidet en egen miljøplan for prosjektet, der virkningene for bl.a. drikkevann, fisk og dyreliv er tatt hensyn til.

veg.jpg
En skisse over vegen som skal bygges opp til Surna transformatorstasjon.


Deponi for overskuddsmasser

Ved Sagatun er det laget et deponi for overskuddsmasser fra vegbygginga. Det er løsmasser som skal deponeres her. Når arbeidet er ferdig skal det området dekkes med jord igjen og planeres. 

Det er også beregnet store mengder overskuddsmasse av stein. Dette skal fraktes nedover bygda. Talgø tar unna noe av dette til Møre-Tre. Resten av steinmassene tar Surnadal kommune seg av, de går til industriområdet på Røtet.

deponi for løsmasse.jpg
Deponi for løsmasser ved Sagatun.


Statnett bruker lokale entreprenører

Statnett bruker i stor grad lokale og regionale entreprenører til sine prosjekter. En del større entreprenører fra Midt-Norge har direkte kontrakt med Statnett. Disse hovedentreprenørene leier igjen inn andre, og ofte mer lokale entreprenører. Lokale bedrifter som ønsker å delta i arbeidet bes derfor å ta kontakt med en av hovedentreprenørene.


Vil fv65 tåle den økte belastningen?

Ordfører Lilly Gunn Nyheim tok opp problemet med dårlig vegstandard på fv65. Det er ikke sikkert at fv65 tåler den økte belastningen og økning i tungtransport som denne utbyggingen medfører. 

Statnett har vært i kontakt med Statens Vegvesen om dette, men de forutsetter i utgangspunktet at vegen tåler den trafikkbelastningen den er klassifisert for. En fylkesveg skal være i god nok stand til å tåle denne type trafikk. Dersom det oppstår direkte skader på vegen som følge av Statnett sin aktivitet så vil Statnett ta dette opp med Statens Vegvesen for å finne løsninger.

Ellers er det mange mindre veger i de berørte områdene som nå blir rustet opp for å tåle ekstra belastninger.

Arbeidet med kraftutbyggingen i Surnadal er beregnet å være ferdig i 2019.