Tanker om ny kommunestruktur/-sammenslåing
Noen tanker om ny kommunestruktur/kommunesammenslåing
Først og fremst så er jeg enig med ordfører Ola T Heggem i at det beste for Rindal hadde vært å bestå som egen kommune. Så langt har Rindal klart seg godt som liten kommune i Møre og Romsdal. Og æra for det er dyktige politikere, og ikke minst et oppegående næringsliv med dyktige medarbeidere.
For meg er det ikke så viktig hvilket fylke kommunen tilhører. For de økonomiske muligheter er begrenset i alle fylker i Norge. Vangligvis et bikkjeslagsmål om midlene som disponeres. Som eksempel kan vi ta R65 som vart F65. Dette vil ikke bli annerledes om vi blir en del av Sør-Trøndelag fylke. Jeg er leser av både Adresseavisen og Avisa Sør-Trøndelag, og der er det artikler som handler om fylkesveier som sårt trenger tid til vedlikehold, så det blir fortsatt mange om beinet.
Min spådom er at i framtida vil også fylkene bli slått sammen til større enheter, og da blir det kanskje Midt-Norge fylke, bestående av Trøndelagsfylker, Nordmøre og/eller Møre og Romsdal. For meg er fylkeskommune mer en begrensning enn en mulighet. Så det forundrer meg at det er sånn hastverk med å bli overflytta til Sør-Trøndelag fylke.
Jeg er mer opptatt av at Rindal ikke blir en ytterkant av en alt for stor kommune, det er jeg redd vi blir, dersom vi skal være en del av Orkdal. Når pengepotten i en kommune skal fordeles, tror jeg at det er bare smuler igjen til ei lita grend ytterst i Orkdal kommune.
Ved å slå oss sammen med Surnadal kommune, og gjerne Halsa kommune for meg, mener jeg at vi har bedre muligheter til innflytelse. Vi blir nærmere sentrum i kommunen. Det blir da sagt at dette blir en for liten kommune. Da vil jeg referere fra et innslag i Adresseavisen lørdag den 23. mai som handler om sammenslåing mellom Rissa og Leksvik. Ordførerne i disse kommunene var i Oslo for å besøke moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Der fikk de avklart en del viktige momenter som at en ny kommune med i underkant av 10.000 innbyggere er mer enn stor nok, og at departementet ikke vil tvinge dem til å slås sammen med flere dersom de selv ikke ønsker det. Og innbyggerne i en eventuell ny kommune vil også tilhøre samme sykehus som i dag. Der en av kommunene tilhører St. Olavs Hospital og den andre tilhører sykehuset Levanger.
For innbyggere i en kommune er det viktigste at det er tilgang på arbeidsplasser i overkommelig avstand fra boplassen. Det neste er skole/barnehage. For alle innbyggere i sentrale strøk er det en selvfølge at de har videregående skoler i nærheten av der de bor. Så heldig er vi og i Rindal med å ha videregående skole i Surnadal og gratis skoleskyss for alle, uansett hvor vi bor i bygda. Hvordan blir det med gratis skoleskyss når vi blir en del av Orkdal kommune? Og er det fortsatt en selvfølge at elever fra Rindal kan gå på skole i Surnadal uten hindringer. Hvis ikke - blir det to skritt tilbake.
Jeg tror at alle er enige om at arbeidsplasser for innbyggere i en kommune er viktig, og da må det legges til rette for å drive næringsliv i små kommuner. Vi har i alle år hatt ulike sats for arbeidsgiveravgift i Norge, med redusert avgift for kommuner i såkalt utkantstrøk. Arbeidsgiveravgiften i Rindal er 6,4%, i Orkdal kommune er den 14,1%. For den lille bedriften jeg arbeider i med 9 ansatte ville det i 2014 vært en merkostnad på 220.000 om vi måtte betale 14.1%. Ikke et uvesentlig beløp hvert år for en liten bedrift.
Dette er en alt for viktig sak til å drive realisering av 30 år gamle drømmer. Utviklingen skjer raskt i disse dager. Drømmene er jeg redd allerede har gått ut på dato, vi må tenke på hva som skal skje om 10-15 år. Vi må ha evner til å sjå framover og ikke dvele ved fortiden.
Disse tankene har jeg gjort meg for heimbygda mi som jeg er glad i. Og som jeg ønsker at mine barnebarn og framtidige oldebarn skal kunne leve godt i. Med gode arbeidsmuligheter, skoletilbud og fritidsaktiviteter i overkommelig nærhet til sin boplass.
Ingrid Rognskog.