Tøff budsjettprosess også i år
Nå i adventstida er det budsjettbehandling som står i fokus i Rindal kommune. Det siste året har kommunen tatt grep for å rette på økonomien. Men inntektssvikten fortsetter. Ordfører Ola T Heggem forteller om en krevende budsjettprosess i år også.
Det har vært en travel høst for ordføreren. Nye politikere er under opplæring, og det er mange nyvalgte komiteer og utvalg som skal konstituere seg. Arbeidet med kommunereformen kommer i tillegg.
– Jeg har prøvd å begrense aktiviteten, og ikke være med på alt, men likevel har jeg vært alt for mye borte, sier han. – Det har ikke blitt mye tid på kontoret.
Kommunereformen tar mye tid, og det legges ned mye arbeid for utbedring av Fv65. Nå rett før jul er det tid for budsjettbehandling.
Tøff budsjettprosess
Kommunens budsjett for 2016 skal behandles i kommunestyret 16. desember.
– I sommer og høst har det vært gjort en kjempejobb med taksering og tilrettelegging, slik at vi kan skrive ut eiendomsskatt fra 2016. Vi har også vedtatt å slå sammen skolene. Når vi la til rette på denne måten forventet jeg at budsjettprosessen skulle bli enklere, sier Heggem. – Men inntektssvikten har fortsatt, så vi har en relativt tøff budsjettprosess i år også.
Inntektssvikten skyldes først og fremst at elevtallet i skolen fortsatt går ned, slik at overføringene til kommunen blir mindre. Gevinsten ved salg av konsesjonskraft er også betydelig redusert. Sist men ikke minst er veksten i skatteinngangen i Norge ikke i samsvar med lønns- og prisveksten. Det slår negativt ut for kommuneøkonomien.
- Vi legger opp til et nullresultat i 2016, sier Ola T Heggem. – I årene etter det legger vi opp til overskudd for å bygge opp en buffer igjen.
Vil skjerme tjenestetilbudet
– Vi prøver jo å skjerme tjenestetilbudet, så det ikke blir merkbart dårligere, sier ordføreren.
Trykket på institusjonen er ikke slik som det var på denne tida i fjor. Nå er det ledige plasser, og driften er selvsagt billigere.
– Vi stiller alle store krav til eldreomsorgen. Kommunen jobber med omorganisering av helsetjenestene, sier Heggem. – Jeg har tru på at vi vil kunne utnytte ressursene bedre enn i dag når vi er ferdige med den prosessen. Men det vil ta tid, legger han til.
Investeringene reduseres
Opparbeiding av Seljebrekka boligområde den eneste vesentlig store investeringen for Rindal kommune i 2016.
Ordføreren forteller at det også blir noe annen boligsatsing ut over dette, pga mangel på boliger.
Kommunen reduserer investeringene betydelig fra 2017.
– Vi skal ta imot flere flyktninger, så vi må ha flere boliger. Vi må bygge noe selv, men vi er også i kontakt med næringslivet for å skaffe flere boliger. Kommunen ønsker først og fremst å leie boliger til flyktninger, og tilbyr langtids leiekontrakter.
Advarer mot uspesifiserte innsparinger på forskudd
– Det er viktig å ha en effektiv organisasjon på alle områder, slik at man utnytter tilgjengelige ressurser på en best mulig måte. Men det må være tilstrekkelig med kapasitet og kompetanse for å administrere drifta, understreker ordføreren. - Man skal selvsagt aldri påstå at man er maksimalt effektiv. Det er nok heller ikke mulig. Men det arbeides hele tida med organisering.
Det nye kommunestyret vil nok ha sin gjennomgang av drifta, slik som det forrige kommunestyret hadde.
Heggem påpeker at det er gode tekstforslag i Formannskapets høringsforslag, som vil føre til en grundig gjennomgang av hele organisasjonen.
Men ordføreren advarer mot å legge inn uspesifiserte innsparinger på forskudd i budsjettet.
Ønsker omklassifisering av Fv65
En annen viktig sak er arbeidet for utbedring av Fv65. Ola T Heggem sitter i arbeidsgruppa for Fv65 sammen med ordførerne Surnadal, Meldal og Orkdal og representanter fra næringslivet.
– Det har vært en strategi for oss å se på muligheten for omklassifisering av Fv65 til riksveg. Det er ikke noen automatikk i at det blir mer penger til utbedringer av det, men staten har mer penger til rådighet til sine veier. Vi ser at det har vært vanskelig å nå fram med dette i fylkeskommunen, sier Heggem.
Aksept fra begge fylkene
Etter initiativ fra næringslivet hadde Ola T Heggem og Lilly Gunn Nyheim et møte med fylkesordføreren og samferdselssjefen i Møre og Romsdal. Representanter fra næringslivet deltok også. På dette møtet var fylket veldig negative til omklassifisering, men de hørte på argumentene som ble lagt fram.
– Omtrent samtidig fikk vi greie på at vegdirektoratet hadde sendt brev til alle fylker, der de ber om forslag til veger som kan være aktuelle for omklassifisering. Med kort høringsfrist. Da fikk vi det travelt. Men vi fikk til et møte med Sør-Trøndelag fylke, sier Heggem.
Hos Sør-Trøndelag ble arbeidsgruppa først møtt med enda større skepsis. Men også her ble argumentene hørt. Det endte opp med et positivt vedtak i transportutvalget i Sør-Trøndelag. Transportutvalget går inn for at Fv65 kan vurderes for omklassifisering.
Midt oppi dette har arbeidsgruppa konstituert seg på nytt, og de måtte ha et hastemøte for å få et nytt vedtak på strategien framover. Der ble de enige om at de fortsatt står på den samme strategien.
Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal gjorde også et vedtak i samsvar med arbeidsgruppa sine ønsker. Saken skulle også opp i Fylkesutvalget, der den først ble utsatt. Men mandag denne uka ble de behandlet på nytt, og også her ble det gjort vedtak i samsvar med arbeidsgruppa sine ønsker. Så nå foreligger det noenlunde likelydende vedtak fra begge fylker, og muligheten for omklassifisering av Fv65 er til stede.
Begge fylkene har gitt beskjed om at de aksepterer at Fv65 blir vurdert for omklassifisering, og saken er nå spilt inn til vegdirektoratet.
Avklart for nasjonal transportplan
Ola T Heggem presiserer at det var viktig å få dette avklart nå, slik at saken om omklassifisering kan bli med i nasjonal transportplan som legges fram av regjeringen om ett og et halvt år. Ny transportplan legges fram bare hvert fjerde år, så om man ikke hadde fått til dette nå måtte man vente i nye fire år for å få saken igjennom.
– Det gjenstår fortsatt en del arbeid for å få igjennom en omklassifisering, og deretter må vi jobbe for å få penger til oppgradering, sier Heggem.
Ønsker å bruke 25 meter vogntog
Når det gjelder Sør-Trøndelag jobber arbeidsgruppa også for oppgradering av FV 65 mellom Surnadal og Orkanger, men også for Fv700 og Fv701 mellom Storås og Berkåk. Det er først og fremst viktig å få utbedret enkelte kritiske punkter på disse strekningene.
– Det viktigste for næringslivet er å få oppgradert veiene så de blir godkjent for 25 meter vogntog. Det vil gi både en økonomisk gevinst og en miljøgevinst, sier Ola T Heggem.
Arbeidet med kommunereformen
Kommunereformen krever også en del arbeid. Etter jul blir det enda mer fokus på dette.
– Departementet holder trykket oppe. Det betyr at vi må bli mer konkrete på nyåret, og at vi må gjøre et vedtak innen 1. juli, sier Ola T Heggem.
Han mener at det gode valgresultatet for Senterpartiet og Arbeiderpartiet i hele landet gir et klart signal om at reformen sliter. Entusiasmen for kommunereformen er nok betydelig dempet over hele landet.
Utredningene er snart klare
Rindal kommune har fått sin utredning fra Møre-sida, og venter på en utredning fra Telemarksforskning. Her utredes alternativet om å bestå som egen kommune. Utredningen i Orkdalsregionen er nå helt i sluttfasen, så den rapporten kommer også snart.
Arbeidsformen har vært ulik i de to fylkene, så det kan bli en utfordring å sammenligne resultatene når det kommer så langt. I Møre og Romsdal har det vært gjort et meget grundig grunnarbeid, mens Trøndelag har vært mer konkrete. Samtalene og hele prosessen har kommet lenger i Trøndelag.
Ola T Heggem påpeker at noen trøndelagskommuner har vært med i samtaler på Møre-sida.
– Men det er kommuner som selv har bedt om det, presiserer han. – Orkdal og Meldal kommer aldri til å be om å bli med på Møre-sida.
Vanskelige valg
Surnadal kommune har som kjent «fridd» til Rindal og Halsa, og de samme kommunene er invitert til et sonderingsmøte i Surnadal i januar.
– Rindal/Surnadal/Halsa har ikke vært et prioritert alternativ for Rindal kommune i forrige periode. Men dette må vi ha en diskusjon på i det nye kommunestyret, sier Heggem.
Kommunestyret skal ha temadag om kommunereformen 14. januar.
– Dessverre er det ikke mulig å få avklart alle spørsmål før vi gjør et vedtak. Prosessen er lagt opp slik at forhandlingene kommer etter vedtaket. Jeg er redd for at det kan bli vanskelig å informere og involvere innbyggerne godt nok gjennom prosessen, sier Ola T Heggem.
Han minner om at alle de fire partiene i Rindal gikk til valg på å bestå som en egen kommune. Nå er et nytt inntektssystem under utarbeidelse fra departementet. Ryktene fra den kanten tilsier at det kan bli vanskelig eller umulig å være liten i framtida.
– Hvor er frivilligheten da?
Ordføreren håper at mange nå innser at det blir for kort tid til arbeidet med kommunereformen. Han kunne ønske seg et par år til for å jobbe med dette.
– Regjeringen må gi oss mer tid. Ikke større gulrøtter, men de må vare lenger, sier han.
Om det blir slik at småkommunene tvinges til å slå seg sammen, da har Rindal etter ordførerens syn to mulige alternativer.
– Da blir det et spørsmål om man skal nøye seg med å slå sammen to små kommuner. I første omgang. Og vente på neste runde. Da er det best om Rindal og Surnadal slår seg sammen. Surnadal har også sagt nei til Kristiansundsalternativet, sier Heggem – Eller skal man ta steget og bli en del av en større kommune? Da er det best å slå seg sammen med Orkdal, som vil kunne bli den nest største kommunen i Sør-Trøndelag etter sammenslåingen. For meg er ikke dette det enkelt valg, understreker han.
Arbeidet med Trøndelagssøknaden
Ola T Heggem og varaordførerer Magnar Dalsegg vært på møte med statssekretær Grete Ellingsen i kommunal- og moderniseringsdepartementet i Oslo. På det møtet var det Trøndelagssøknaden som var tema, ikke kommunereformen.
– Jeg blir vel beskyldt for at jeg klundrer til hele debatten igjen ved å nevne Trøndelagssøknaden, sier Heggem litt oppgitt.
Utredningen og høringen om Stor-Trøndelag går sin gang. Møre og Romsdal, derimot, har sagt nei til å snakke med nabofylkene om å bli en del av en større region.
– Mange i vårt fylke tar til orde for at Møre og Romsdal bør bli en del av Vestlandet, framfor en midtnorsk region, påpeker Heggem.
Han gjengir noe av det statssekretæren sa i møtet. For det første sa hun at regionreformen og kommunereformen går parallelt.
Flere muligheter
Statssekretæren sa også at Rindal har to «snarveier» for å bli en del av Trøndelag. Det ene er om Stortinget bestemmer å danne region Midt-Norge, med Møre og Romsdal og Trøndelag. Den andre muligheten er at Rindal blir en del av Orkdal kommune.
– Vi var opptatt av at også den tredje muligheter blir holdt åpen. Vi ba om at departementet ikke legger bort søknaden vår. Slik at Rindal som egen kommune også kan få bli en del av Trøndelag. Og jeg følte at vi fikk forståelse for det, sier Heggem.
Han forventer ikke å få svar på denne søknaden i løpet av det første halvåret. Men han synes det er viktig at søknaden ikke blir avvist. Han syntes de hadde et godt møte med statssekretæren, og følte at de ble lyttet til.
– Sjøl om Trøndelags-søknaden ikke er en del av kommunereformen, så kan den heller ikke løsrives verken fra kommunereformen eller regionreformen, oppsummerer ordføreren.
Rindal kommunestyre har møte med budsjettbehandling onsdag 16. desember.