Toppidrett, samhold og inkludering
I forrige uke kunne rektor Mons Otnes med glede fortelle om det lave frafallet på Surnadal vidaregåande skole. Otnes og Espen Fougli Vraalsen tror noe av grunnen til den høye fullføringsprosenten kan tillegges toppidrettstilbudet ved skolen.
Det lave frafallet på Surnadal VGS kom frem i den nylige Kvalitetsmeldinga for videregående opplæring, en årlig rapport som knyttes til blant annet læringsmiljø og frafall.
Lokal tilhørighet
Surnadal VGS tilbyr løp innen ulike yrkesfag og studiespesialisering til sine 285 elever. Toppidrettstilbudet eksisterer som et tilbud kun på studiespesialisering, og er et 5-timers tilbud med tre hovedretninger: fotball, allidrett og Taekwon-Do, hvor henholdsvis Fougli Vraalsen, Nils Egeness og Kjell Gunnar Polden fører an for en gruppe aktive elever. Allidrett er en samlebetegnelse for en rekke idretter, som håndball, langrenn, friidrett, sykling og ridning – for å nevne noen. Kravet innen allidrett er at man jobber fokusert mot, og kan måle seg i, én enkelt idrett. De fleste elevene er knyttet til klubber, og Otnes forteller at skolen har et svært godt samarbeid med klubbene i nærmiljøet. Dette skaper samhold, men er også viktig fordi skolen ser helheten i elevenes hverdag. En annen fordel er naturligvis at idretten i nærområdet blir ivaretatt, og ungdommenes lokale tilhørighet blir beholdt så lenge som mulig og man slipper å flytte hjemmefra allerede i en alder av 16 år.
Struktur og prioriteringer
Toppidrettstilbudet er avgjørende når det kommer til rekruttering til skolen, men også en viktig del av fullføring av skolegangen. Fougli Vraalsen har mange elever som sier at tilbudet er et kjærkomment avbrekk i den tidvis teoritunge skolehverdagen som preger et løp innen studiespesialisering. I tillegg til å fungere som et avbrekk, peker Fougli Vraalsen på viktigheten av at elevene lærer å strukturere hverdagen sin, en essensiell egenskap for en aktiv idrettsutøver og et sentralt ledd i fullføring av skolegang.
Rektor Otnes fremhever at man slipper å velge bort realfagene om man velger toppidrettstilbudet. Dette står i kontrast til den ordinære idrettslinja på videregående skoler, hvor man må forsake enkelte realfag. Man får karakter i toppidrettsfaget på lik linje med andre fag. Fougli Vraalsen kommenterer at det å velge vekk idrettslinja til fordel for studiespesialisering med dette tilbudet synes å være en økende trend blant ungdommer som trener toppidrett.
Samhold er styrke
Både Otnes og Fougli Vraalsen ser at toppidrettstilbudet skaper og dyrker gode holdninger og samhold – som går på tvers av kommunegrensene. Idretten skal være en inkluderende praksis hvor alle utøvere innlemmes i samme sosiale setting. Med andre ord, verdier som rektoren naturlig nok setter stor pris på at blir ivaretatt, og ser at gir ringvirkninger på en skole med svært høy fullføringsprosent.