el-watch 3 - martin rise, åge jonli, gard hansen, jorodd asphjell, line flåtten og eirik tørset

Vekst for El-Watch

I løpet av de siste månedene har El-Watch økt med tre ansatte, og etter flere år med fokus på utvikling, kan firmaet nå vise til økt omsetning og flere store, spennende prosjekter.

El-Watch har per i dag rundt 15 årsverk, etter flere nytilsettinger bare i løpet av de siste månedene.

Utviklingssjef Tor Øystein Skjermo, som var med på å grunnlegge teknologiselskapet i 2002, forteller at den opprinnelige ideen var å utvikle en løsning som gjorde det mulig å overvåke temperaturen i elektriske anlegg i landbruket.

Siden den gang har El-Watch utviklet både betalingsløsninger og styringssystemer for industri og landbruk, men satser nå for fullt på Neuron sensors, som er et system som består av et bredt utvalg trådløse sensorer som blant annet måler temperatur, luftfuktighet, trykk, vibrasjon og lekkasjer.

Denne teknologien kan gi oversikt i alt fra butikker og bygg, landbruk og havbruk, vann og avløp, tungtransport og industri.

– 70 prosent av alle branner i landbruket skyldes feil i el-anlegget, sier Skjermo, som er fornøyd med at El-Watch i disse dager jobber med et prosjekt som har som formål nettopp å redusere brannfare innen landbruket.

Markedssjef i El-Watch, Gard Hansen, forteller mer:

– Det er et veldig spennende prosjekt, som vi jobber på sammen med Gjensidige. Her bruker vi en sensor som måler temperaturen hvert tredje sekund i 10-12, kanskje til og med 15 år, og som gir beskjed når temperaturen blir for høy.

– Vi holder nå på å teste sensoren og systemet på fire gårder, og hele målet er rett og slett å oppdage varmgang i det elektriske systemet før det blir et problem.

Slike trådløse målinger av temperaturen i el-systemet gir et helhetlig bilde på en helt annen måte enn man får ved å bare observere, ifølge Hansen.

– Prosjektet handler i all hovedsak om å gjøre folk tryggere, og med denne typen sensormålinger kan man oppdage både lekkasjer, uønskede nivåer av luftfuktighet og varmgang. I tillegg kan det hjelpe brukerne til å se store sammenhenger, og forstå hvordan for eksempel det at man skrur på varmen påvirker temperaturen i kabler, og lignende.

el-watch 1 - tor øystein skjermo, martin rise, åge jonli, line flåtten, gard hansen, jorodd asphjell.jpg
Utviklingssjef i El-Watch, Tor Øystein Skjermo (t.v.), her med Åge Jonli, Martin Rise, Line Flåtten, markedssjef Gard Hansen og Jorodd Asphjell.


Stor avtale med Volvo

Denne uka fikk El-Watch besøk av en delegasjon fra Rindal Arbeiderparti, samt stortingspolitiker Jorodd Asphjell. Der fortalte markedssjef Hansen om hvordan firmaet, gjennom trådløse sensorer, gir nytt perspektiv, og om at det trådløse kjennetegner alt El-Watch holder på med.

Hansen fortalte også om El-Watchs store avtale med Volvos tungtransport.

– Vi har utviklet en sensor, som sitter på innsiden av dekkene, og den leverer kontinuerlig måling av temperatur og lufttrykk.

Både selve sensoren og programvaren utvikles og produseres av El-Watch i Norge.

– Det gir oss en unik posisjon når det gjelder å utvikle produktene våre videre. Alt styres herfra, av oss, sier Gard Hansen, som innrømmer at han synes det er ganske stilig at El-Watch har utviklet både hardware og software fra bunnen av, for selveste Volvo.

Og sensoren, som skal installeres i dekk på Volvos lastebiler, gir mange fordeler, sier markedssjefen.

– Den gir store fordeler både når det gjelder trafikksikkerhet, mindre slitasje av dekk, og dermed mindre mikroplast ut i naturen, og gir også mindre bruk av drivstoff. Ved optimalt dekktrykk, som man får ved å bruke sensoren vår, varer også dekkene lenger, og oppetida på kjøring blir lenger, sier han, og fortsetter:

– Man kan si at den har ulike fordeler for ulike brukere: for sjåfører vil økt trafikksikkerhet være viktigst, mens det for eiere vil være viktigere med lavere forbruk av drivstoff, mindre slitasje på dekk og lengre oppetid for kjøring. Også produsentene vil få fordeler, fordi de får bortimot kontinuerlig informasjon, som gjør dem i bedre stand til å topptrimme kjøretøyene.


Lokal tilhørighet viktig

El-Watch leverer teknologi også til Hydro og prosessindustrien, som ifølge Hansen er et område de har stort fokus på.

– Men vi har et enormt bredt spekter av kunder. Blant annet har vi levert sensor til en rettsmedisiner, der sensoren brukes til å måle temperaturutvikling på døde kropper. Så det er mye forskjellig, sier Hansen.

Etter innspill fra Rindal Ap-kandidat Åge Jonli om det forestående Helsetun-prosjektet i Rindal, sier Hansen at sykehjem og lignende institusjoner absolutt kan være et interessant marked for El-Watch.

– Ved slike institusjoner vil jo sensorene våre være nyttige både når det gjelder brannsikkerhet, for å unngå lekkasjer og for å få institusjonene mest mulig energieffektive, sier han.

Teknologibedriften, med hovedkontor i Rindal og distriktskontor i Trondheim, har mange ansatte fra Rindal og Surnadal.

– Det er veldig viktig for oss å ha lokale ansatte, og vi ønsker oss også flere kvinnelige ansatte. Vi er for øvrig et veldig midt-norsk firma, siden alt utvikles og produseres lokalt.


Oppsving i omsetning

Omsetningen til El-Watch de siste årene har ikke vært all verden de siste åra, ifølge Hansen.

– Vi har hatt en ganske lang utviklingsfase, der vi har fokusert på å iverksette og utvikle nye produkter. Heldigvis begynner vi å se resultatene av det nå. Tidligere har vi ligget på rundt 10 millioner kroner i omsetning, men 2019 ligger an til å bli bedre. Og neste år blir enda bedre enn 2019 igjen, sier han.

Med utsikter til økt omsetning, gigantavtale med Volvo og stort, spennende prosjekt sammen med Gjensidige og mye annet, ser framtida imidlertid lys ut for El-Watch.

– Vi har utviklet et veldig bra produkt. Sensorene våre er robuste, og så vidt vi vet, er det ingen som slår oss på kombinasjonen størrelse, rekkevidde og levetid på sensorene, sier Hansen.

el-watch 4 - markedssjef gard hansen.jpg
Markedssjef Gard Hansen i El-Watch.