Vil søke om omklassifisering av fv 65
Arbeidsgruppa for fv 65 består av politikere fra Surnadal, Rindal, Meldal og Orkdal, samt representanter fra begge fylkeskommunene. Nå har de også fått med seg Atle Norli og Kjell Larsen som representanter fra arbeidslivet. Gruppa arbeider for å få til utbedring og omklassifisering av fv 65.
Arbeidsgruppa består av følgende medlemmer: Ola T Heggem (Rindal), Lilly Gunn Nyheim (Surnadal), Are Hilstad (Meldal), Ivar K Gangås (Orkdal), Iver Nordseth (Møre og Romsdal), Karin Bjørkhaug (Sør-Trøndelag), Atle Norli (Surnadal Transportpartner) og Kjell Larsen (Pipelife). Råg Ranes fra Surnadal kommune er ny sekretær for gruppa.
Tidligere har politikerne hatt ei egen arbeidsgruppe for fv 65. Denne er altså nå sydd sammen med næringslivet sin gruppe, ved at to næringslivsrepresentanter kom inn i arbeidsgruppa.
Møtet i juni
I juni hadde arbeidsgruppa et møte, der de blant annet vedtok å begynne arbeidet med å få til en søknad om omklassifisering.
På fv 65 er det først og fremst Storåsbakkene og Holte bru som må utbedres. Men arbeidsgruppa må se lenger enn det. Brua på Storås, Mærk bru i Rennebu og Berkåkbakkene er også viktige punkt å få utbedra. Det meste av tungtrafikken fra Surnadal og Rindal går den veien, så næringslivet er en viktig medspiller i arbeidet.
- Vi må fortsatt holde på med dette arbeidet. Det er ikke bare å knipse i fingrene, sier Ola T Heggem. - Det er lange prioriteringslister i begge fylkene, og det er for lite penger til prosjektene. Så det ser ikke ut til at vi får store utbedringer på kort sikt.
Ola T Heggem (arkivfoto)
Håper på toppdekke
- Det blir en del ny asfalt i Rindal i år, sier Ola T Heggem. Han nevner nederste del av vegen i Romundsdstadbygda, Vollabakken, punktutbedring på strekningen Rindal sentrum - Mjøhølbrua. Og så blir det ny asfalt på fv 65 på strekningen Bullubrua - Harangen. Han mener at det nok også er på disse strekningene det trengs aller mest.
- Det vi håper alle mest på framover er nytt toppdekke på fv 65, sier Heggem. Det har vært utsatt i mange år.
Søknad om omklassifisering
Arbeidsgruppa arbeider hvert år med å få fv 65 høyere opp på prioriteringslistene i begge fylkene, og nå prøver de altså også å få til en omklassifisering til riksvei. I juni gjorde de vedtak om full støtte til dette arbeidet. Rindal og Surnadal kommuner utarbeider en avtale med SIV Industri-inkubator, som skal hjelpe til med å hente fram fakta og utarbeide søknaden.
De har fått full aksept fra begge fylkeskommunene i dette arbeidet.
- Møre og Romsdal har nok kommet noe lenger i tankerekka, sier Ola T Heggem. Men Sør-Trøndelag er også med på dette nå.
Heggem forteller at de har vært i departementet og fått en oppskrift på hvordan de skal gå fram. I det videre arbeidet med departementet synes Ola T Heggem det er nyttig med den erfaringen og de kontaktene han har fra tidligere.
Arbeidet med søknaden kommer i gang nå før valget. Etter valget blir det ny konstituering av arbeidsgruppa.
Med i strategisk næringsplan i Orkdalsregionen
Strategisk næringsplan i Orkdalsregionen er snart ferdig. Ola T Heggem forteller at samferdsel er ett av de viktigste satsingsområdene der.
Ved Orkanger møtes flere veier, og her skal fv 65 kobles på. E39 og Lakseveien skal etterhvert komme fram på Gjølme, i tillegg til den økende trafikken fra Ørlandet. Hvordan veien skal gå videre fra Gjølme til Thamshavn er forløpig uklart. I dag er det flere rundkjøringer på den strekningen, og det er ikke en god nok løsning for framtida.
Betydelig utbedring både av strekningen Storås - Skei og strekningen Storås - Berkåk er hovedsatsingsområder i næringsplanen.
Planen skal behandles i alle kommunene, og da er det selvsagt viktig at den overlever behandlingen i alle kommunene, sier Ola T Heggem.
Tenker langt og langsiktig
- Det er viktig å tenke korridor, mener Ola T Heggem. - Man må se langt utenom sin egen kommunegrense i denne sammenhengen. Det hjelper ikke med firefelts vei på Storholt, smiler han.
Innad i arbeidsgruppa har man kommet fram til at Storåsbakkene er viktig utbedringspunkt, men for å få et riktig utgangspunkt for et slikt arbeid må man begynne med brua på Storås. Det hjelper ikke om man har strak vei opp Storåsbakkene, hvis man ikke kommer seg over brua. Derfor ønsker man nå å prioritere utbedring av brua først.
Et langsiktig mål er å få en vei for 25 meter lange kjøretøy. Næringslivsrepresentantene i arbeidsgruppa understreker at det er viktig for å kunne konkurrere med internasjonale aktører.
- Vi får nok ikke se noen graving de første par åra, sier Ola T Heggem. - Men vi gir ikke opp for det!
Stort engasjement
Ola T Heggem setter pris på at næringslivet har engasjert seg i denne saken. De har mye av æren for det som allerede er gjort.
Også i Surnadal kommune er det stort engasjement, og Heggem setter pris på at begge ordførerkandidatene i Surnadal trekker fram fv 65 som en av de viktigste sakene å jobbe for framover.
Bildet over: Holte bru er en av flaskehalsene på fv 65