Geir Atle Kvendset og May Linn Vestvik 1_1024x838

Les hvordan den brøytes og strøs på vegene våre

Vinterseminar med Veidekke Industri Surnadal

Veidekke drift og vedlikehold inviterte i dag nødeetat og berging til en informasjonsdag der vinterdrift var i fokus. Agendaen var å synliggjøre de ressurser og krav som det blir jobbet med til daglig. I tillegg ble de krav som stilles til Veidekke fra Statens Vegvesen på vinterdrift. Trollheimsporten fulgte dagen direkte med foredrag fra Geir Atle Kvendset i Veidekke Surnadal (her sammen med anleggsleder Linn May Vestvik på driftskontrakten i vårt distrikt), Bård Nonstad og Ivar Hol i Statens Vegvesen.

Under seminaret ble det gitt innblikk i hva det vil si at vegen er glatt, og hva Veidekke kan hjelpe til med når ulykka først har skjedd.

May Linn Vestvik er anleggsleder for driftskontrakten i vårt distrikt - Surnadal, Rindal og Halsa kommuner. Ho presenterte Veidekke for deltakerne fra nødetatene, brann, berging, ambulanse og lensmannskontor blant anna.

Mange krav
Geir Atle Kvendset hos Veidekke i Surnadal (til høyre) orienterte om ansvaret og kravene i funksjonskontrakten. - Vi samarbeider med Surnadal Transport og for vinterdrift er brøytinga avhengig av hvor mange biler som kjører i døgnet. Ved de minst trafikkerte vegene - under 500 i døgnet er kravet for oppstart ved snødybde på 6 cm ved tørr snø og 4 cm ved våt snø. Vegen skal være ferdig utbrøyta innen det har kommet 15 cm med tørr snø og 12 cm ved våt snø, fortalte han. Ser du nøye etter står kravene bak Kvendset på bildet over til høyre.

- Ofte er det mange meininger om dette, men jeg meiner kravene er rimelig fornuftige, sa Geir Atle Kvendset.

Strøing
- Ellers skal det strøs når normalt vinterutrusta kjøretøy ikke kommer opp bakken, fortalte han og gikk litt inn på hva som er normalt vinterutrusta kjøretøy.

- Maksimal tjukkelse på vintersåle snø og is er 3 cm, som må fjernes innen 3 døgn, fortalte Geir Atle Kvendset.

Salting
- Vi kan aldri være sikre på at det ikke er glatt, sjøl om vi har fulgt alle krav. Men vi er heile tida gode til å si - å huff det er glatt ja, sa han. Når det gjelder salting er det best å bruke natriumklorid, men bruk minst mulig av det, var budskapet.

- Vi bruker en god del salt. Men dette er samfunnsmessig godt lønnsomt. Hver ulykke koster samfunnet to millioner kroner. Vi bruker 2 kilo salt per meter veg på kontrakten, opplyste Geir Atle Kvendset. Sagt på en annen måte bruker vi 0,33 kg salt per kvadratmeter, sa han.

Til høyre Geir Atle Kvendset og May Linn Vestvik ved Veidekke Surnadal.

Friksjon
Bård Nonstad, som arbeider ved seksjonen for vegteknologi ved Statens Vegvesen
, snakka om friksjon - motstand mot bevegelse mellom to kontaktflater.

- Friksjon er det viktigste parameteret når det gjelder trafikksikkerhet. Som billister er vi dårlige til å tilpasse farten etter forholda. Vi kjører like fort om det er dårlige forhold som når det er tørr og bar veg. Vi senker kanskje farten 10 %, og det er alt for lite, sa han.

- Strøing med tørr sand øker ikke friksjonen med meir enn 0,1 og den har kort varighet. Den er ikke egna på veger med stor trafikk. Strøing med fastsand - ei blanding av varmt vatn og sand - gir "sandpapireffekt". Det kan øke friksjonen med 0,2-0,3. Salting krever mye trafikk. Vi bruker alt for mye salt og det er egentlig noe svineri. Men på enkelte veger kommer vi ikke unna salting, sa Bård Nonstad og la til at fra og med neste år vil det bli krav om opplæring for de som skal drive med vintervegvedikehold.

Geir Atle Kvendset utfordra deltakerne på nåt ulykka inntreffer. Hva da? Hva kan vi forvente? Han oppfordra til meir samarbeid mellom redning, brann og lensmann og Veidekke og vedlikehold.

- Bruk nummeret til vegtrafikksentralen - 175, la han til.

Utvikling på norske veger og framtidig vinterdrift
Ivar Hol, seksjonssjef på driftsavdelinga i Statens Vegvesen i Møre og Romsdal,
syntes det var et svært godt initiativ å arrangere et slikt seminar. Han oppsummerte erfaringen etter en vintersesong. - Det har gått greit og det har vært lite klager, sa han.

- Det har vært riktig å heve standarden over Nordmarka. Saltbruken er for høg og vi må sjå på om dette kan reduseres, la han til.

Nytt dekke på fylkesveg 65
- Denne kontrakten for vintervedlikeholdet i Surnadal, Rindal og Halsa, er en dyr kontrakt for oss. Stikkrennene har vært forsømt. Det har vi prøvd å ta etter, sa han og alle fikk oppklart at det skal et toppdekke til på fylkesveg 65. - Det kommer til neste år - altså i 2012! vart det opplyst.

Ivar Hol kom inn på den psykiske belastninga i vinterdrifta og peika å ulike årsaker: Konkurranseutsetting, ustabile vintre, for lågt prisa kontrakter, utemannskapa er kjent i lokalmiljøet og får "klagene", trafikkantene krever åpen, helst bar veg, mens samfunnet krever økt vekt på trygghet.

For å lette det psykiske presset, må det god informasjon tilbrukerne for hvilken standard de kan forvente. Det kan du finne alt om her på www.vegvesen.no.

Hardheten i dekk
- Hardhet på dekk har stor betydning for framkommeligheten. Mange utlendinger, vogntog, bruker svært harde dekk og mange av de burde aldri ha kommet på norske vinterveger, sa Ivar Hol.

Under ser du foredragsholderne i dag - fra venstre Geir Atle Kvendset og May Linn Vestvik ved Veidekke i Surnadal, Ivar Hol og Bård Nonstad fra Statens Vegvesen.