Estland

Reisebrev fra gamle til nye Trollheimsporten

Estland i sommer - 2009

Her kommer et etterlengtet reisebrev fra turen til Estland i sommer. Mandag 29. juni satte en del rindalinger, meldalinger, orkdalinger og noen fra Trondheim kursen mot Estland. Det forteller Elsa og Jan Sturla Jensvold. Bli med og gjenopplev turen med mange bilder. Trollheimsporten oppgraderer reisebreva fra gamle Porten og dette er det første av tre i dag.

Fra før er reisebreva for 2004 og 2005 kommet på plass fra gamle til nye Trollheimsporten. Klikk på linkene! Dette stoffet finne du under Reisebrev når du klikker På Porten på den grå menylinja når du er på Hovedsida. Vi har oppdatert 20062007 og 2008 med nye reisebrev. 2009 er det siste året med reisebrev fra gamle Trollheimsporten. Med det avslutter vi serien - to reisebrev først for ei uke siden og deretter de tre siste om i dag. God fornøyelse! Reisebrev fra 2010 og 2011 finner du ved å klikke på linkene - alle ligger på nye Trollheimsporten under Reisebrev under På Porten på den grå menylinja, når du er på Hovedsida.

Har du kommentarer eller noe å melde om til dette - er det bare å bruke: redaktor@trollheimsporten.no. Skal du ut og reise - send oss gjerne et reisebrev: redaktor@trollheimsporten.no.

Denne artikkelen er også å finne på Reisebrev 2009. Og nå er det klart for en ny julepakketur til Estland. Det kan du lese alt om her på Trollheimsporten.

Tekst og foto: Elsa og Jan Sturla Jensvold

Første natta låg vi på hotell i Funesdalen. Dagen etter kjørte vi til Stockholm for å være med båten over til Tallin. Ombord i båten leide vi et konferannserom der turleder Ivar Dahle ga en del informasjon om turen (under til venstre).
Ivar har snart vært i Estland 100 ganger. Onsdag morgen kom vi til Tallin og tok da turen innom Diakonisykehuset, der Ann Elin Slettahjell viste oss rundt og fortalte om hvordan hun har vært med på å sette i gang diakoniarbeidet, som har vært en ukjent del av sykehusarbeidet i Estland (over til høyre).

Fullasta buss
Med oss på turen hadde vi med oss en god del klær, kaffe, sjokolade, mjøl og blant anna lefse fra Børset bakeri. For å få med oss alt måtte vi ha en god del inne i bussen (under til venstre).
Etterpå kjørte vi til Tapa, der vi besøkte et barnehjem for hjemløse barn og unge. Vi fikk også treffe en del barn som var i en barnehage. På turen mot Narva, var vi innom en plass der det drives med barne- og ungdomsleirer både for estlendere og russere som har bosatt seg i Estland (stort bilde under).
Utpå ettermiddagen kom vi til Narva der vi spiste en bedre middag sammen med en del folk som bor i Narva. Om kvelden gikk vi en tur og så over til Russland (stort under).

Dagleir for barn og unge
Elva er skille mellom de to landene. Dagen etter var vi på en plass utenfor Narva der det drives med dagleirer for barn og unge.Opp til 100 barn og unge kunne være der daglig (neste stort under). Dette er stort sett barn og unge som har det mildt sagt litt vanskelig hjemme.
Vi var også innom en ungdomsklubb i Narva (stort under). Der ble vi godt mottatt med både sang og underholdning. Vi besøkte også noen kommunale boligblokker i Narva, der det er nokså kummelige forhold.
Bente Anshus hadde med seg blant anna en del sandaler hun hadde fått fra en helsebutikk på Notodden (over til venstre - bilderekke to). Det var populært blandt barna som bodde i blokka.

Gruvelunch mot Paide
På fredag kjørte vi mot Paide. På veien stoppet vi og fikk servert gruvelunch under jorda i en brunkullgruve som er gjort om til museum. I Paide spiste vi middag sammen med en del folk i Estland som vi har blitt kjent med gjennom mange år (under til venstre).
Etter middagen fikk vi omvisning på rådhuset, og de fant fort tonen borgermesteren i Paide og varaordføreren Elsa fra Rindal (under andre bilderekke til venstre). Resten av varene vi hadde med oss ble satt av i Paide. Her (under andre bilderekke til høyre) er det Ella Dahle som bærer sekker med klær inn på lageret.

Dansefestival med 10 000 dansere
På lørdag kjørte vi til Tallin for å overvære dansefestivalen der nærmere 10 000 dansere var i aksjon på en gang (stort under). Vi fikk også se litt av byen Tallin, og ikke minst opptoget gjennom gatene der både danserne og sangerne som skulle opptre dagen etter deltok. Hele opptoget varte i 6 timer.
Om kvelden kjørte vi tilbake til hotellet i Paide (under første bilderekke til høyre).

På søndag var vi på sangfestivalen (stort bilder under). Det var litt av en opplevelse. Vi fikk ikke med oss avslutningen, da vi måtte dra med båten som skulle ta oss over til Sverige, men heile 24 000 sangere sang samtidig i avslutningsnummeret.
Vi kom tilbake til Rindal ca. kl.02.00 natt til tirsdag og da var det godt å finne senga. Det ble en veldig opplevelsesrik tur, da både på godt og vondt. Man må vel kunne si at det går framover med Estland, men på mange områder trengs det hjelp. Så derfor vil vi takke alle dere som bidrar med klær, mat, penger eller blir med på turer og treffer folk i Estland. Vennskap er en veldig viktig del av hjelpearbeidet i Estland.